Marisa Lodewijks (CMIS):

‘Om de toekomst veilig te stellen zoeken we jonge franchisenemers’

Lees verder 

Weinig markten varen zo wel bij de huidige tijd als de hypotheekmarkt. Is dat blijvend? En wat zijn de gevolgen van de oververhitte markt en de starters die afhaken? AM vraagt het de ketens. Marisa Lodewijks is algemeen directeur van CMIS Franchise. Ze wil op termijn doorgroeien naar 300 vestigingen.

 

Net als de rest van de hypotheekbranche heeft ook CMIS records meegemaakt. 2020 was uitzonderlijk, dus werden de doelen van 2021 gebaseerd op 2019. Maar qua omzet heeft CMIS Franchise de cijfers van 2020 zelfs weer uit de recordboeken geschrapt.

 

Het is een waanzinnig drukke periode geweest. Is het niet gevaarlijk om je groeiambitie te baseren op twee uitzonderlijke jaren?

“De wens om te groeien zit er vooral in dat onze branche vergrijst. We hebben verjonging nodig. Om de toekomst veilig te stellen zoeken we jonge franchisenemers. Daarnaast vinden we het belangrijk om relevant te blijven. Als je bij de grootste hoort, dan blijf je sowieso relevant. We worden regelmatig uitgenodigd door ministeries om deel te nemen aan allerlei ronde tafels. Dat gebeurt een stuk minder als je kleiner bent. Om die maatschappelijke relevantie vast te houden en de toekomst te waarborgen willen we groeien.”

Lodewijks verwacht niet opnieuw een jubeljaar in 2022. De targets zijn weer op het niveau van 2019 vastgesteld. “Dat komt omdat de woningmarkt stokt; de doorstroming stagneert. We hebben nog wel de nodige oversluitingen. Als je de rentevastperiodes terug gaat rekenen dan verwachten we de komende twee, drie jaar dat er nog hypotheken overgesloten kunnen worden. Daarna zullen we ons als branche veel meer moeten bezighouden met het beheer van bestaande klanten.”


Marisa Lodewijks is sinds medio 2021 directeur van CMIS Franchise. Daarvoor was ze commercieel directeur van de organisatie, waar de Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur onder vallen. Eerder was ze ook formulemanager bij De Hypotheekshop. Ze staat in de AM 100 topvrouwen 2022 op plek 47.


Wat betekent dat concreet?

“Dat adviezen wellicht wat minder volledig zullen zijn maar wat meer deeladviezen. Mensen zetten hun hypotheek misschien vast voor de komende 20 jaar, maar in de persoonlijke life cycle verandert er van alles. Dat zijn allemaal zaken waaromheen advies wenselijk en soms zelfs noodzakelijk is. Meer financiële planning dan de hypotheektransactie.”

Ik heb geen signalen dat het niet lukt om te groeien naar 300 vestigingen

Meer deeladviezen, de bemiddelingsfase digitaliseert. Heeft dat ook gevolgen voor het verdienmodel?

“Ik denk dat de doorlooptijd van het dossier korter wordt. Dat hoeft in mijn beleving niet te betekenen dat het advies ook goedkoper wordt. Nee, het betekent dat je sneller zekerheid hebt over je hypotheek. 

Wij zeggen wel eens: als je met een VIP-pas naar Eurodisney gaat, is dat ook niet goedkoper dan wanneer je in de rij blijft staan. Dat kun je misschien niet een op een op financieel advies leggen, maar die investeringen om het allemaal efficiënter te maken moeten terugverdiend worden. In dat opzicht verwacht ik geen prijsdaling. We gaan dit jaar als eerste adviesketen wel volwaardig online advies introduceren. Een complete applicatie waarin de klant wordt geadviseerd door de computer. Daar hangt wel een ander prijskaartje aan.”

 

Online advies als een hybride model om de adviseur werk uit handen te nemen, of echt robo-advies?

“Nee, het is het echt volledig geautomatiseerd advies. De klant krijgt na het invullen van zijn gegevens en klantprofiel via de online tool een gepersonaliseerd advies. Er rolt er aan het eind ook echt een adviesrapport uit. Het gebeurt wel altijd via een van onze zelfstandige franchisenemers, met ieder hun eigen AFM registratie. Dus niet op centraal niveau.”

Lees op Amweb het volledige interview met Marisa Lodewijks



ASR: verduurzamingshypotheek


Hypotheeksector

3/13
Loading ...