Waar de meeste bedrijven praten over klanten of afnemers, spreekt DAK Intermediairscollectief over leden; met zo’n 1.500 adviseurs werkt het bedrijf samen met 30 geldverstrekkers en 120 verzekeraars. In de huidige trends van digitalisering, zelfwerkzaamheid en mensen die steeds vaker zelf aan het stuur willen zitten, wordt op maat gemaakt advies steeds belangrijker. Om daar goed op in te spelen lanceert DAK naast het nieuwe Verzekeringsportaal, ook een nieuw Krediet- en Hypotheekportaal.
In een wereld die snel verandert, wil DAK haar leden nog beter ondersteunen door te blijven innoveren en nieuwe diensten te ontwikkelen. Zo is het portaal van DAK Verzekeringen onlangs uitgebreid met nieuwe functionaliteiten waarmee adviseurs vanuit één flow meerdere verzekeringen makkelijker, eenvoudiger en sneller kunnen aanvragen en aanpassen. In deze innovatieslag worden ook voor DAK Kredieten en DAK Hypotheken nieuwe portalen ontwikkeld.
“In ons verzekeringsportaal kan de adviseur in een handig overzicht per product de relatiekorting en provisiepercentages aanpassen”, legt algemeen directeur Tim Rijvers uit. “De adviseur is namelijk vaak in concurrentie met andere aanbieders en heeft bij ons nu veel meer mogelijkheden om tot een passend voorstel aan de klant te komen. Daarbij heeft de adviseur bijvoorbeeld de keuze om een hogere korting toe te kennen doordat een klant al heel lang klant is of om de provisie helemaal weg te schrappen en een andere vorm van beloning bespreekbaar te maken, zoals een abonnementsvorm.” Om mee te blijven groeien in een branche waarin steeds meer wordt gedigitaliseerd, heeft DAK Intermediairscollectief ook een online hypotheekportaal ontwikkeld waar financieel adviseurs samen met hun klanten aan een hypotheekaanvraag kunnen werken. “Het hypotheekportaal gaat draaien op de site van de adviseur zelf, dus onder zijn label, look en feel”, zegt Manager Hypotheken, Marc de Ruijter. “Daarmee willen we onze adviseurs helpen om mee te kunnen in al het online geweld wat vandaag de dag speelt. Daarnaast kunnen ze tevens experimenteren met een hybride verdienmodel.”
‘Het hypotheekportaal gaat draaien op de site van de adviseur zelf, dus onder zijn label, look en feel’
Hoewel volgens de Ruijter nog veel mensen volledig ontzorgd willen worden, waarbij de adviseur dus alles regelt, zijn er steeds meer eindklanten die zich online zelf heel goed voor willen bereiden. “Daar spelen we met dit platform naadloos op in, want de hele voorinventarisatie die de adviseur normaal gesproken doet, kan de klant via zijn tablet of laptop tegenwoordig gewoon thuis op de bank doen. Al die informatie wordt dan rechtstreeks in het adviespakket van de adviseur geschoten waardoor hij of zij advies geeft op basis van de al geleverde uitgangspunten door de klant. Een tweede, grotere, stap is als de klant ook de hele bemiddeling op zich neemt; het hele traject van alle stukken verzamelen rondom een hypotheek bespaart de adviseur nóg meer werk en tijd, wat een grotere korting rechtvaardigt. Hoe meer een klant zelf doet, hoe lager het tarief kan zijn, maar uiteindelijk is het volledig aan de adviseur hoe hij of zij daarmee omgaat.”
Voor het hypotheekportaal is Yellowtail de uitgelezen IT-partner voor DAK, aldus de Ruijter. “We hebben eerst een aantal leveranciers uitvoerig ondervraagd over hoe ze dit traject met ons wilden aanpakken, tegen welke kosten en langs welke tijdslijnen. Vervolgens zijn we gaan kijken naar de onderscheidende kenmerken per partij, die DAK een duurzaam concurrentievoordeel zouden gaan bieden. Zo zijn we uitgekomen bij Yellowtail, omdat zij aantoonbaar de meeste ervaring hebben met klantreizen van de consument. Overigens loopt niet alle innovatie via Yellowtail, want wij kijken altijd per project, welke partij het beste aanbod heeft en er het beste op aansluit.”
“We zetten hiermee een stap richting consumenten die steeds vaker zelf online dingen willen doen, zich daarvoor interesseren en er de tijd voor hebben. Door de onophoudelijke trend van digitalisering en doordat producten doorgaans steeds wat ‘makkelijker’ worden, verwachten wij dat die groep in de toekomst alleen maar groter zal groeien. Uiteraard nemen we de intermediair in dit hele proces mee, de regie blijft bij onze leden.”
DAK komt ook met een nieuw portaal voor consumptief krediet, zegt Rijvers. “Dat was altijd een vrij analoog proces, maar waar wij met dit nieuwe portaal naar toe willen is dat de adviseur op basis van enkel een aantal basisgegevens van diverse aanbieders een verantwoord kredietmaximum te zien krijgt met het rentepercentage, de maandlasten en de leningsvoorwaarden. Nadat de adviseur voor zijn klant de beste keuze heeft gemaakt kunnen direct de benodigde dossierstukken worden geüpload die vervolgens bij DAK op de mid-office worden verwerkt. Dat geeft heel veel gemak en tijdwinst voor de adviseur.”
Het continu innoveren werpt voor DAK zijn vruchten af. Eind vorig jaar werd al een nieuwe lijn huismerken geïntroduceerd. “Hoewel het door een gewenningsperiode even tijd kost om een nieuw platform over de bühne te brengen, merken we aan alle kanten dat het met efficiëntere portalen steeds makkelijker is om polissen te offreren en te sluiten”, zegt Rijvers daarover. “Bovendien voelt de klant zich niet bij een grote uitvoerder verzekerd, maar bij de adviseur; de lokale held die alles voor hem regelt.”