Rabobank haalde vier jaar geleden de banden met het intermediair stevig aan. Met succes: het aantal hypotheken dat via tussenpersonen wordt afgesloten is flink toegenomen. Willem Oudijk, manager intermediaire distributie van Rabobank Nederland, legt uit hoe de relatie met het intermediair zich nu en – vooral - in de toekomst ontwikkelt.
Lees verder
Er staat ‘manager intermediaire dis-tributie’ op zijn visitekaartje, maar vier jaar geleden bestond de functie van Willem Oudijk nog niet eens. Pas bij de introductie van de nieuwe salesafdeling ging Rabobank weer actief op zoek naar het intermediair. “Dat was best een grote stap”, herinnert hij zich. “Er waren wel lokale Rabobank-kantoren die individueel met het intermediair samenwerkten, maar het was geen landelijk beleid. Vier jaar geleden besloten we de samenwerking met het intermediair te intensiveren, omdat we samen een goede match vormen. Het intermediaire kanaal biedt ons groeipotentie en wij bieden daar goede hypotheekproducten en een persoonlijke dienstverlening.”
In het verleden voer Rabobank een minder vaste koers ten opzichte van het intermediair. Oudijk begrijpt daarom goed waarom de respons niet direct bij alle tussenpersonen positief was. Aan hem de taak om de tussenpersonen toch weer voor de bank te winnen. “We zijn veel bij ze op bezoek geweest. Hebben ook met de ketens besproken hoe we konden samenwerken.” Inmiddels heeft de bank dertien intermediairsdesks in het land. Hierdoor heeft de intermediair altijd een vast aanspreekpunt en is er de mogelijkheid om hypotheekaanvragen voor te bespreken. Niet alleen tussenpersonen moesten overtuigd worden, hetzelfde gold voor mensen binnen de eigen organisatie, vertelt Oudijk. “Je moet het geloof hebben dat er via het intermediair andere klanten binnenkomen dan via onze banken.” Rabobank bereikt door de diversifiëring van de kanalen simpelweg meer doelgroepen dan voorheen; hypotheekklanten kunnen via rabobank.nl een afspraak maken bij een lokale bank, online advies inwinnen, maar ook kiezen voor een intermediair waarmee de bank samenwerkt. Veel hangt af van de doelgroep, voegt Oudijk toe. “We zijn sterk vertegenwoordigd bij starters en externe doorstromers. Een starter vergelijkt meer en het intermediaire kanaal biedt de mogelijkheid om Rabobank mee te nemen in die vergelijking.”
We investeren in automatisering van het aanvraagproces waardoor wij sneller zekerheid kunnen bieden en er meer tijd overblijft om sparringpartner te zijn.
Een van de thema’s die de komende tijd meer aandacht zal vragen is duurzaamheid. De vraag is niet óf we duurzamer gaan wonen, maar wanneer. Daarom wil Rabobank duurzaam wonen bereikbaar maken voor iedereen. Dat wordt onder meer gedaan door het aanbod aan financieringsoplossingen te verbreden, zoals het Rabo Groendepot en duurzaamheidskorting op de hypotheekrente. Maar ook via steeds meer erkende adviseurs duurzaamheid bij de lokale banken. “Dit is het ultieme moment om duurzaamheid mee te nemen want klanten vragen daar om,” weet Oudijk. “Het is een van de aspecten die bij het totaaladvies hoort.”
Rabobank richt zich ook op maatwerk. Als iets ingewikkeld is dan kan een intermediair altijd bij de bank terecht. Daartegenover staan de standaardaanvragen die de komende jaren sneller en effectiever moeten worden afgehandeld. “Hier werken we hard aan met nieuwe systemen,” belooft Oudijk. “Door het aanvraagproces verder te automatiseren en handmatig werk te verminderen kunnen we aanvragen sneller beoordelen.”
De komende tijd wil Rabobank de relatie met het intermediair verder versterken. Oudijk: “Dit doen we door onder andere het beheer van klanten steeds verder over te dragen aan het intermediair. Zij krijgen de kans om het beheer van hun klanten zelf te doen en hebben daarmee steeds meer dezelfde mogelijkheden als onze eigen adviseurs. Daarvoor ontwikkelen we nu de tooling Rabobank Intermediair Omgeving.” Hij legt uit dat intermediairs in deze omgeving realtime inzicht krijgen in de producten waarin ze bemiddeld hebben, maar ook klantgegevens en productvoorwaarden kunnen inzien. Inmiddels doet een aantal intermediairs mee aan de pilotfase. Begin volgend jaar zal de bank de omgeving verder uitrollen, met ook de mogelijkheid voor het intermediair om enkele beheerhandelingen via het systeem door te geven. “We geven hen met deze ontwikkeling het vertrouwen in een duurzame samenwerking.” Er is veel verbeterd, de afgelopen vier jaar en Oudijk doet het allang niet meer alleen. “Iedere dag gaan we met een groot aantal dedicated mensen aan de slag met het intermediair. De toekomst zien wij echt samen met het intermediair. Daarom willen we graag nog meer tussenpersonen aansluiten. Zo kunnen we samen alle doelgroepen bedienen.”