ADVERTORIAL

Turien & Co.:

‘Wij willen relevant blijven voor de verzekeringsmarkt’

Hoe ziet de toekomst eruit voor een bijna 100-jarige? “Supergoed”, aldus directeur Peter van Geijtenbeek. “Wij blijven investeren in onze niches en dat blijkt een goede strategie te zijn. Wij verzekeren de uitzonderingen die de grote concerns niet willen verzekeren. Met onze volmachtgevers, onze verzekeraar Ansvar en onze herverzekeringspartijen hebben wij veel mogelijkheden om dat te doen.”

Peter van Geijtenbeek:
“Er zijn zoveel mensen die duurzaamheid na aan het hart ligt en ik vind het jammer dat we die lastig via het intermediair bereiken.”

Peter van Geijtenbeek

“Een huis met een ingebouwd aquarium in de fundering. Waarbij de vissen van buiten naar binnen kunnen zwemmen en de butler op enig moment een lek ontdekt. Dat leverde ons een schade op van meer dan drie ton”, schetst Van Geijtenbeek één van de bijzonderheden die Turien verzekert. “Of een man die twee auto’s heeft, één met een waarde van vijf ton en één van acht ton. Die auto van vijf ton rolde hij bij mooi weer naar buiten. Beide auto’s stonden namelijk in zijn huiskamer. Onze mensen zijn in staat om dat te verzekeren. Dat is toch mooi? Wij zijn één van de weinige partijen die een moskee verzekert, of die een rijgedragverzekering aanbiedt en de enige partij die standaard een volledige overstromingsdekking biedt voor woningen en inboedels in ons premium-segment”, zegt van Geijtenbeek.

 

‘Wij hebben de ondernemersgeest om leuke dingen met elkaar te doen’

 

Relevant zijn en blijven

“Wij willen relevant zijn en blijven voor de verzekeringsmarkt. Dat kan je doen via je cultuur, je manier van zaken doen en door de oplossingen en diensten die je biedt. Met onze volmachtgevers, met onze eigen verzekeraar en de herverzekeringsmarkt daarachter hebben wij veel mogelijkheden om dat te doen. Het is prachtig dat wij die flexibiliteit hebben en ook de ondernemersgeest om leuke dingen met elkaar te doen en te zorgen dat je daarmee relevant blijft”, zegt Van Geijtenbeek.

 

Versterken distributiekracht

Als assuradeur biedt Turien & Co. proposities in inkomensverzekeringen en financial lines. Van Geijtenbeek: “Daarmee versterken wij de distributiekracht van onze volmachtgevers en door zelf voldoende waarde toe te voegen op het gebied van platformen, aanvullende diensten en kennis en kunde is het ook interessant voor de adviseur en de bedrijven die hij adviseert. Die toegevoegde waarde is essentieel om je als assuradeur in de markt te kunnen onderscheiden.”

 

Andere benadering

De kans dat de volmachtmarkt wegvalt omdat verzekeraars het weer helemaal zelf gaan doen, acht Van Geijtenbeek niet groot. “Die volmachtmarkt is groot. Voor verzekeraars is er voldoende basis om te continueren, ook omdat er onder druk een forse professionaliseringsslag en standaardisering plaatsvindt. Wij zijn zelf volmachtgever met onze verzekeraar Ansvar. Wij hebben wel een andere benadering dan de grote verzekeraars. Zo zeggen wij tegen partijen kom met je eigen concept en wij ondersteunen je als risicodrager. Wij faciliteren en denken met je mee. Het is voor ons natuurlijk ook makkelijker omdat wij maar zes gevolmachtigden hebben. Als je er 100 of 140 in de boeken hebt, is dat niet meer te doen. Dat is echter niet onze ambitie: het moet aanvullend blijven op hetgeen wij zelf doen.”

‘Digitalisering is niet altijd dé oplossing. Kennis, kunde en inlevingsvermogen zijn in ons segment veelal net zo belangrijk.’

 

Ken vooral je klant

Kijkend naar de toekomst ziet Van Geijtenbeek dat de grote verzekeraars de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd hebben in procesverbetering en kostenreductie, zoals straight through processing. (STP). In ons type business, zoals bijvoorbeeld dure auto’s en klassiekers, is STP lastiger. Dat wil niet zeggen dat wij niet willen innoveren. Sterker nog, begin dit jaar hebben wij enorme stappen gemaakt in het ontsluiten van onze systemen en zijn we gestart met een innovatieplatform. Daar hebben we twaalf medewerkers voor vrijgemaakt. De eerste innovatie die daaruit in de eerste maanden is voortgekomen, is het digitaal taxeren van klassiekers.” Voor Van Geijtenbeek is het vooral belangrijk de klant goed te kennen. “En voor ons is dat natuurlijk de adviseur en die moet op zijn beurt zijn klant weer goed kennen. Digitalisering is in ons geval niet altijd dé oplossing. Kennis, kunde en inlevingsvermogen zijn in ons segment veelal net zo belangrijk.”

 

Opkomst ecosystemen

In groter verband voorziet Van Geijtenbeek dat het spel gedomineerd gaat worden door grote internationale spelers. Als voorbeeld noemt hij Tesla, dat in Amerika een licentie heeft aangevraagd om als verzekeraar te gaan opereren. “Het is voor lokale spelers moeilijk om daarop in te spelen. Ik zie ook de opkomst van ecosystemen, waarbij bijvoorbeeld mobiliteit of wonen wordt aangeboden en het verzekeren daar een onderdeel van is. Wij zijn met onze kleine verzekeraar geen bedreiging en wel heel wendbaar. Het past ons goed om in relaties te werken, met andere verzekeraars en gevolmachtigden. Ik zie ons op die manier een rol spelen in zo’n ecosysteem en dan vooral voor de lokale uitvoering. Wij zien daar dus kansen.” 

 

Gepassioneerd over duurzaamheid

Van Geijtenbeek wil met Ansvar vooral ook een duurzaam gezicht laten zien. Wij zijn de enige verzekeraar die bijvoorbeeld niet in bont, leer of cosmetische concerns met dierproeven belegt. Daar screenen we op; wij betalen onze vermogensbeheerder extra om die screening te doen. Er zijn zoveel mensen die dat na aan het hart ligt en ik vind het jammer dat we die lastig via het intermediair bereiken. Die zorg voor de wereld, hoe het met de planeet gaat, dat missen we wel een beetje bij het intermediair. Uitzonderingen daargelaten. Vraag je klant eens of hij het belangrijk vindt. Als de premie hetzelfde is, wil hij dan graag een verzekeraar die daar op let of niet? Wij hebben een lijn op het gebied van duurzaamheid. Wij willen die klant bereiken die dat belangrijk vindt.”

 

Talentmanagement

Kijkend naar de eigen organisatie, constateert Van Geijtenbeek dat de helft van zijn managementteam bestaat uit mensen die 58 jaar of ouder zijn. “Begin dit jaar zijn we dan ook gestart met het intensiveren van talentmanagement, waarbij mensen kunnen doorstromen en uiteindelijk klaargestoomd worden voor het management. Het is bij ons niet up or out. Wij omarmen dat mensen andere behoeften krijgen en daar willen wij aan tegemoet komen. Dat verlangt wel wat van onze cultuur. Wij willen ruimte bieden aan mensen om zich te ontwikkelen en hun passie na te jagen. Mijn eigen rol is hopelijk afnemend en dat is goed.”

 

Dit artikel is gesponsord door Turien. 

Word nu AM member

Turien

15/16
Loading ...