We willen comfortabel wonen, energiekosten besparen en de wereld gezonder achterlaten voor de volgende generatie. Maar hoe kun je je huis het beste verduurzamen? Zonnepanelen op het dak of eerst het huis beter isoleren? Waar begin je en wat is in jouw situatie de meest logische volgorde? Als adviseur kun jij écht het verschil maken. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Je ziet nog vaak dat consumenten eerst het huis kopen en financieren, en pas daarna aan verduurzamen denken. Eventueel in combinatie met een geplande verbouwing. Er zijn veel verschillende partijen in de markt die huizenbezitters benaderen met verduurzamingsvoorstellen. Energieleveranciers, partijen die met huurconstructies in samenwerking met gemeenten zonnepanelen plaatsen en onafhankelijke energieadviseurs. Vind daar zonder goede hulp als consument je weg maar in.
Uit ervaringen van adviseurs blijkt dat consumenten het meenemen van duurzaamheid in het adviesgesprek als positief ervaren. Naar mijn mening mag er zelfs van uit worden gegaan dat bij aankoop en financiering van een huis, of bij oversluiten van de hypotheek, je als consument wordt gewezen op de verduurzamingsmogelijkheden en de financiering ervan. Het liefst in één gesprek, met één adviseur. Met jou…de hypotheekadviseur. Jij zit namelijk op de perfecte stoel en op het juiste moment in het verduurzamingsproces: het huis is in zicht en het financiële plaatsje is helder.
En de vraag hoe groen je klant in het leven staat is een mooie ijsbreker om duurzamer wonen bespreekbaar te maken. Zo ontstaat meteen een goed overzicht van alle mogelijkheden. Je klant kan dan een afweging maken wat hij aan het huis wil verduurzamen, binnen welke termijn en hoe dit te financieren. Dit scheelt onaangename verassingen en een ‘had ik dit toen maar geweten’-gevoel gaandeweg de verbouwing of na een paar jaar in het huis te wonen.
Een gemiddelde tussenwoning met energielabel C of B kan je klant redelijk makkelijk en in korte tijd naar A verduurzamen. No regret maatregelen zijn hier vaak isolatie en zonnepanelen, waardoor behalve het energielabel ook het wooncomfort verbetert. Goede isolatie voelt als een deken over het huis, zorgt voor lagere energielasten en heeft een aantrekkelijke terugverdientijd. Dat nodigt uit tot de volgende verduurzamingsstap. Maar wel volgens de juiste volgorde eerst isoleren en dan pas duurzame energie opwekken.
Ik woon zelf in een huis van meer dan 100 jaar oud met een oorspronkelijk energielabel G. Dat krijg je moeilijker vergroend naar A. Ik heb inmiddels dubbel glas en een groen dak. Dat laatste is overigens echt heel leuk: het trekt veel bijen, andere insecten en vogels aan. Binnenkort wordt de isolatie opnieuw aangebracht. Ik hoop dan op een C/D label uit te komen. Probeer dus niet meteen van een jaren 30 woning met label G een nul-op-de-meter woning te maken. Stap-voor-stap is hier het adagium. Gelukkig nemen steeds meer adviseurs verduurzamen bij aankopen en oversluiten standaard mee in het adviesgesprek. En wij helpen je als hypotheekverstrekker graag een handje om verduurzamen makkelijk en financieel aantrekkelijk te maken.
Met onze online verduurzamingscheck maak je vóór je gesprek of samen met je klant snel inzichtelijk wat er met het huis mogelijk is. Je krijgt een indicatie van de investering, terugverdientijd, rentekorting én waardevermeerdering van het huis. En wil je klant meer zekerheid? Dan bied je maatwerk met een verduurzamingsrapport van onze onafhankelijke partner Susteen. Zo heeft hij meer zekerheid over de exacte investering en het te behalen energielabel vóór het aanvragen van de offerte.
En vergroent het huis verder tijdens de looptijd van de hypotheek? Dan stijgt per labelsprong ook direct de korting over de volledige hypotheeksom, voor de resterende looptijd. Zo stimuleren we huizenbezitters stimuleren te vergroenen en dat vol te houden zo lang we met elkaar in zee gaan.
Naast een betere wereld en besparing op de energiekosten telt wooncomfort ook zwaar mee. Zeker in deze tijd waarbij je huis vaak voor meerdere mensen een thuis, kantoor, school, sportomgeving en entertainment center is. Ruimte wordt anders benut. Een gezond en betaalbaar leefklimaat is daarbij heel belangrijk.
Woonnu is half augustus als nieuwe hypotheekverstrekker begonnen aan een missie: de Nederlandse woningmarkt verduurzamen. Dat doen we met Nationale-Nederlanden als betrouwbare, sterke moeder. Maar wel onder eigen label, als hybride regieplatform, waarbij financiering niet alleen komt vanuit externe investeerders. Ook NN Bank zelf is investeerder.
Als platform biedt Woonnu hiermee investeerders de mogelijkheid om samen de vergroening van de Nederlandse woningmarkt te financieren. Een mooie positie om verder uit te bouwen en elke dag met veel plezier met mijn team sturing aan te geven.
Na een soft launch midden in de zomer, merken we nu dat adviseurs niet alleen weten van ons bestaan, maar meehelpen om duurzaam wonen en de financiering ervan bespreekbaar te maken. We willen korte lijnen houden met adviseurs, ketens en serviceproviders die ons aanbieden. Inmiddels zijn dat er meer dan 850 en dit alles doen we in deze tijd digitaal via onder andere Meet & Greets. Dat werkt goed. Zo leren we elkaar beter kennen en kan Woonnu de verduurzamings- en financiële kenmerken van onze hypotheek uitleggen.
Samen met onze partners Susteen en Quion én met jouw input als adviseur, zorgen we voor een continue doorontwikkeling van ons hypotheekproduct. Als flexibele start-up met een aantrekkelijke groene propositie, creëren we tractie in de markt en weten steeds meer adviseurs ons te vinden. Maar er zijn ook intermediairs die het nog lastig vinden, duurzaam adviseren. Begrijpelijk. Maar de markt verandert, de wereld vraagt om duurzaam wonen. De consument wil graag haar steentje bijdragen en ook comfortabel wonen.
Duurzaam leven en wonen heeft de toekomst, beter gezegd ís de toekomst. Maar om later duurzaam te leven is het zaak dat we nu verduurzamen. Daar is haast mee. Er gebeurt al best veel vanuit de overheid en de financiële sector. Maar er kan zeker nog meer ingezet worden op het verduurzamen van woningen.
Het is tijd om de handen ineen te slaan en grote stappen te maken: overheid, bedrijfsleven, adviseurs en consumenten. Wij helpen graag om de Nederlandse woningmarkt te verduur-samen.
De toekomst is nu.
Daarom nu. Woonnu.