Corona

Hoe ziet het intermediair de toekomst nu corona de wereld in zijn greep heeft?


2020 is het jaar dat de coronapandemie de wereld in zijn greep hield. Het is inmiddels zo’n driekwart jaar geleden dat het land in een intelligente lockdown ging. Hoe vergaat het intermediairs? AM stelde deze vraag aan zes intermediairs. Wat is er veranderd? Worden premiebetalingen uitgesteld? Vallen klanten om? En hoe ziet het intermediair de toekomst? Wilfred Mooij van Geijsel Kroon geeft antwoord.

Lees verder 

Wilfred Mooij is directeur bij onafhankelijk adviseur Geijsel Kroon in Ouderkerk aan de Amstel. Hij gebruikt de coronacrisis in zijn voordeel. Meer thuiswerken, dus minder reistijd en er wordt volgens hem ook nog eens meer business gedaan dan andere jaren. Maar het sociale contact mist hij. “Wij bouwen relaties op en daarbij is het toch handig als je elkaar een keer ziet. Wij gaan niet voor een polisje en een handtekeningetje, wij willen totale relaties.”

 

Wat is er veranderd sinds maart 2020?
“Om te beginnen het thuiswerken en de klantbezoeken die nu alleen nog digitaal zijn. We hebben minder reistijd, dus in die zin kunnen we veel efficiënter werken. De gesprekken zijn ook efficiënter, minder sociaal. Handig is dat je altijd wel je laptop bij de hand hebt. Soms heb je in een persoonlijk gesprek geen wifi of staat je laptop niet aan. Een linkje doorsturen of een berekening maken, kan nu wel makkelijker. Het is minder leuk, maar hybride werken werkt het beste. Dus een combinatie van persoonlijk en online contact. Dit deden we voorheen al, maar nu doen we het bijna uitsluitend.”

‘We doen eigenlijk meer business dan andere jaren, maar of dat door corona komt, dat weet ik niet.’

Wat ben je anders gaan doen?
We hebben de website zorgverzekeringwijzer.nl, waar we elk jaar een inloopspreekuur hadden. Dat doen we nu niet meer. We proberen het fysieke contact te verminderen. Desondanks doen we goed zaken dit jaar, onder andere dankzij onze mooie websites. We doen eigenlijk meer business dan andere jaren, maar of dat door corona komt, dat weet ik niet.”

Heb je veel zakelijke klanten die in de problemen zijn gekomen?
We hebben wat hotels, restaurants, evenementenbedrijven en Schiphol gerelateerde bedrijven: die hebben het moeilijk. Maar we hebben een solide klantenkring, dus ik denk dat 90 procent van onze klanten er wel doorheen komt. Hotels zitten altijd 100 procent vol en die staan nu bijna 100 procent leeg. Vaak zijn dat wel familiebedrijven die al jaren klant zijn en die zijn over het algemeen financieel gezonder dan de eendagsvliegen.”

 

Heb je uitstel van premiebetalingen verleend?
Jazeker. Veel bedrijven hebben de jaarpremie in januari al betaald. Wij zijn in april naar bedrijven toe gegaan, waarvan we dachten dat ze het moeilijk hadden, om de betaling alsnog op maart te zetten. Zodat ze de jaarpremie terugkrijgen en nog negen maanden maandelijks betalen. Een aantal van onze klanten heeft hier gebruik van gemaakt. Sommige klanten hebben ook met terugwerkende kracht verzekeringen beëindigd.”

Hoe hebben de verzekeraars zich opgesteld?
Sommige verzekeraars, zoals Nationale-Nederlanden, zijn daar keurig in. Vorige week had ik een voorbeeld van een klant die een verzekering met terugwerkende kracht wilde beëindigen. Ik weet niet hoe andere verzekeraars dat doen, maar ik vond dit voorbeeld van Nationale-Nederlanden heel netjes. Dat moet ook gezegd worden.”

Hoe zie je de toekomst?
"We zijn weer begonnen met zorgverzekeringwijzer.nl, dat gaat goed. Verder gaan we wel wat meer thuiswerken in de toekomst. Een aantal collega’s ziet ook dat het voordelen heeft. We zijn buitengewoon trots op onze mensen. Die hebben het toch voor hun kiezen gekregen, door bijna een jaar thuis te moeten zitten. Sommige collega’s die niet veel thuiswerkten, hebben nu wel de smaak te pakken. Voor de vergaderingen hebben we afgesproken dat als de vergadering net zo lang duurt als de reistijd, dat we dan online vergaderen.”


Intermediairs in coronatijd _347

Wilfred Mooij: "We hebben al ongeveer tien overnames gedaan, maar ik denk dat we er wel dertig niet hebben gedaan."


In het intermediair worden de groten alsmaar groter en de kleintjes worden opgegeten. Hoe ziet jouw toekomst er uit?
“Wij willen het liefst elk jaar bedrijven overnemen. Vorig jaar hebben we Bakker Assurantie in Beverwijk overgenomen en als iemand met ons wil samenwerken, heel graag. Volumegroei is winstgevend, omdat je je omzet verdubbelt, maar je kosten niet. We willen gezond groeien. We hebben al ongeveer tien overnames gedaan, maar ik denk dat we er wel dertig niet hebben gedaan. Bijvoorbeeld omdat de eigenaar en dus de klanten niet bij ons paste. We bestaan nu vijftig jaar en zijn een degelijk kantoor met goed opgeleide medewerkers, we hebben goede dossiers en adviseren goed. We zitten er dus niet op te wachten om een kantoor met onbekwame mensen en slechte adviezen en dossiers over te nemen.”

 

Kun je zaken doen zonder dat je mensen ziet?
“Ja soms sta ik een beetje raar te kijken als mijn videoverbinding het opeens niet meer doet, maar meestal werkt het wel. Maar als je elkaar een keer hebt gezien, dan praat dat toch iets makkelijker. De atmosfeer en het non-verbale geeft een beter beeld. Met video heb je dat ook wel, maar wij bouwen relaties op en daarbij is het toch handig als je elkaar een keer ziet. Wij gaan alleen niet voor een polisje en een handtekeningetje, wij willen totale relaties.”


Lees ook de interviews met vijf andere intermediairs op AMweb:

 

 Roger van der Linden   Jean-Paul Ligthart   

 Yvonne van Kuijk   Jacco Bergman     Nico van Koesveld


BNP Paribas Cardif

Intermediairs in coronatijd

8/16
Loading ...