Bij verzekeren gaat het om beloftes waarmaken op een voor uw polishouder cruciaal moment. Bij schade komt het erop aan dat het verhaal dat u vertelt, klopt. Ook als het heel erg druk is. De vraag is dan ook: hoe maakt u uw beloftes aan uw polishouders waar?
Normaal heeft een goede schadeafdeling daar geen moeite mee. Maar wat als het opeens extreem druk is? Hoeveel mensen en welke IT-ondersteuning heeft u dan nodig? Wat past bij u en uw verzekerden hoeft geen enorme investeringen met zich mee te brengen. Van Ameyde zet vijf simpele oplossingen voor u op een rij:
- Robotiseer routinematig werk
RPA-software (Robotic Process Automation) is eenvoudig te integreren; eenvoudiger en sneller dan met API. RPA is bijvoorbeeld heel geschikt voor de intake, vanwege de grote hoeveelheden routinematig invoer- en controlewerk. U schaalt zonder extra mensen of grote investeringen uw capaciteit enorm op. Zo kan de schadebehandelaar zich concentreren op het klantcontact en de inhoudelijke aspecten van de claim.
Lees ook onze blog: Exponentiële groei RPA in schadebehandeling
- Voeg AI toe: niet ‘omdat het kan’…
Veel bedrijven gaan aan de slag met AI zonder duidelijke doelstellingen of betrouwbare data, met eindeloze ontwikkeltrajecten als gevolg. Dat kan simpeler en sneller, als de doelen duidelijk zijn en de data betrouwbaar is. Met de juiste mate van AI kun je processen meetbaar verder verbeteren. Intelligentie en OCR (Optical Character Recognition) zijn bijvoorbeeld nodig als robotsoftware semigestructureerde informatie moet kunnen ‘begrijpen’ en verwerken, zoals bij automatische betaling van herstelfacturen. Met andere woorden: voeg intelligentie toe als het moet, dus voor duidelijke doelen, niet ‘omdat het kan’.
- Maak eenvoudiger schadeprocessen ‘STP-proof’
Eenvoudiger schadeprocessen, zoals auto en inboedel, hebben niet altijd dat persoonlijke contact met de schadebehandelaar nodig. De verzekerde heeft vooral behoefte aan snelle reparatie of vervanging. Die schadeprocessen hoeft u niet zelf te automatiseren: u kunt gebruik maken van een low-code schadeplatform als SaaS-oplossing. Met AI en anti-fraude algoritmes vallen schades waar nodig uit het proces. Schadebehandelaren behandelen die zaken dan handmatig. Zo kunnen zij doen waar ze goed in zijn, terwijl de polishouder blij is met de snelle behandeling en uitkering.
- Vergroot capaciteit met detachering of overflow
Het is onmogelijk om altijd het juiste aantal mensen in de juiste disciplines in huis te hebben. Ziekte, vakanties en topdrukte zetten de capaciteit op de schadeafdeling onder druk. Er zijn twee keuzes:
- tijdelijke ondersteuning op uw kantoor door ervaren, bij u gedetacheerde schadebehandelaren
- overflow; het teveel aan dossiers wordt op tijdelijke basis door schadebehandelaren op afstand behandeld
Als u de mensen in huis wilt hebben, dan is detachering een prima oplossing. De dienstverlener moet wel beschikken over de capaciteit en de expertise, ook voor zakelijke en complexe schade zoals letsel. Daarnaast is voor overflow de beveiliging van IT-systemen en -verbindingen van groot belang, met het oog op AVG en het voorkomen van schade door computercriminaliteit.
- Besteed schadebehandeling uit
Ook die keuze is er altijd nog! Als u niet beschikt over de juiste expertise voor een bepaalde schadediscipline of portefeuille. Of als u geen internationaal netwerk heeft om te voldoen aan de verplichtingen van de groene-kaartregeling en de EU WAM-richtlijn. Controle op naleving van wetgeving en afspraken over bijvoorbeeld doorlooptijden en schadereserves is eenvoudig te realiseren met heldere service level agreements en online KPI monitoring.
Voor een verzekeraar, volmacht of makelaar is het voordeel van uitbesteden dat zij geen infrastructuur hoeven te bouwen voor een kostendrijver. Zij kunnen zich richten op de eigen kernactiviteiten.