Allianz Direct wil de bol.com van de verzekeraars zijn

Allsecur is de start-upfase al weer even voorbij. De retailer van Allianz maakt inmiddels een aantal jaren winst. Daarom breekt een nieuw tijdperk aan. Dankzij een grote campagne kan dat nog amper iemand zijn ontgaan: Allsecur wordt Allianz Direct. Wat heeft Allsecur de wereldwijde verzekeraar opgeleverd in bijna 12 jaar? Ron Adams – lid van het MT, verantwoordelijk voor marketing en sales én medewerker van het eerste uur – hoeft daar niet over na te denken: “Heel veel tevreden klanten.”

Foto rechter kolom

De naam lag al op de plank toen Ron Adams het pand van Allianz 2007 binnenstapte. De wereldwijde verzekeraar had besloten zijn doelgroep ook in Nederland uit te breiden na de introductie van Genialloyd rond de eeuwwisseling. Deze direct writer had namelijk succesvol voet aan de grond gekregen in Italië voor wat betreft de rechtstreekse verkoop van autoverzekeringen.

 

Pakweg in 2006, 2007 vond Allianz de tijd rijp om ook na te denken over directe verkoop van autoverzekeringen aan Nederlandse consumenten. “Het volume autoverzekeringen via tussenpersonen liep terug en er werd steeds meer online verkocht”, blikt het Head of Marketing & Sales, terug. “Allianz gaf toen opdracht aan een groepje mensen om een autoverzekering neer te zetten voor Nederland, zodat Allianz als groep kon doorgroeien in het product autoverzekeringen, zowel via tussenpersonen als direct.”

 

Rechtstreekse benadering

In Nederland lag de focus vanaf 2008 daarom niet langer meer uitsluitend op het intermediair. De consument werd voortaan ook rechtstreeks benaderd. Maar wel onder een andere vlag: Allsecur. Dat dat een klinkende naam zou zijn, was daarvoor al uitgebreid getest onder consumenten. In Duitsland werd voor dezelfde merknaam gekozen, terwijl Spaanse en Italiaanse consumenten het moesten doen met Fénix Directo, respectievelijk Genialloyd. Namen waar ook deze landen binnenkort gedag tegen zeggen.

 

Allsecur maakte in krap twaalf jaar tijd een enorme groei door. Forse investeringen leidden ertoe dat de in het begin verlieslijdende start-up sinds een aantal jaren een winstgevend en succesvol online retailbedrijf is geworden. “Het gaat om volumegrootte, schaalgrootte; dat hebben we voor elkaar gekregen door enerzijds een sterk merk neer te zetten en aan de ander kant ook door heel strak ons pricingmodel te hanteren. We zijn in staat heel fijnmazig risico’s in te schatten. Daardoor kunnen we strak prijzen.”

 

Een scherpe prijs betekent niet dat Allsecur de voordeligste is. “We worden vaak weggezet als de budgetmaatschappij, omdat we het goedkoopste zijn, maar dat is niet waar. Dat zie je heel duidelijk bij een vergelijker als Independer. Maar we staan wel vaak in de top 3. Daarnaast willen we veel service geven vanuit ons customer contact center en ook online. We geloven namelijk heel erg in de kwaliteitscomponent en de klant verrassen.”

Foto kolom.

Ron Adams van Allianz Direct

Groei doortrekken

Een belangrijke mijlpaal voor Allsecur is dat de verzekeraar winstgevend is geworden. “Die groei willen we nu doortrekken.” Investeren is weliswaar belangrijk geweest voor de groei; kostenbesparing is dat eveneens. Nu Allsecur stevig verankerd is in het verzekeringslandschap, is het tijd voor een nieuwe merknaam die internationaal gevoerd wordt.

 

Binnen het concern leeft de overtuiging dat één merknaam voor het directe segment voor Allianz een belangrijke boost is om de gewenste groei te realiseren. In Nederland, maar zeker voor Duitsland zijn de verwachtingen hooggespannen. “Allianz is in Duitsland een topmerk; dat zit echt in de league van Coca-Cola en Google. Daar hebben ze nu ook Allsecur, maar ze verliezen heel veel marktaandeel aan andere direct writers, omdat te weinig gebruik wordt gemaakt van de naam Allianz. In Duitsland ligt echt een enorm potentieel.”

Europees platform

In Nederland geldt het omgekeerde, verwacht Adams. “We hopen de transformatie van Allsecur naar Allianz Direct goed neer kunnen zetten, maar ook dat Allianz Nederland hier profijt van heeft. Merken versterken elkaar immers. Vanuit brandingperspectief heeft Allianz er bovendien niets aan om in twee merken te investeren. We kunnen straks toe met één centraal Europees platform en één website met verschillende taallagen.”

 

Ook harmonisatie van de producten moet voordeel opleveren. “Al kan dat soms niet voor 100%. In Spanje zit bijvoorbeeld standaard pechhulpdekking in de autoverzekering. Dat kun je er dan niet zomaar uithalen.”

 

Groei zit eveneens in productuitbreiding. Aanvankelijk kon alleen een autoverzekering worden afgesloten bij Allsecur, inmiddels zijn daar ook de woonhuis- (inboedel & opstal) en aansprakelijkheidsverzekering (AVP) aan toegevoegd. “Allianz en dan vooral Allianz Europa ziet dat de directe organisaties in diverse landen groeien, vooral op het gebied van eenvoudige schaderetailproducten: auto, woonhuis, aansprakelijkheid en ook wel reis”, vervolgt Adams. Groei moet daarom vooral in het directe segment worden gezocht, de consument die zelf aan de knoppen wil zitten en alles zelf wil regelen.”

 

Op termijn wil Allianz Direct wellicht meer partijen bedienen. “Dat kan nu niet, omdat je niet één merk hebt in Europa voor Direct. Stel dat je een grote bank hebt die één verzekeraar wilt. Dan moet je nu zeggen: in Italië heb ik merk A en in Nederland merk B. Dat wil je niet.”

 

Allianz Direct start in vier landen. Behalve in Nederland en Duitsland dit najaar zijn dat Spanje en Italië begin 2020. “Daarna volgen hopelijk meer landen.” Allsecur/Allianz Direct heeft enorm geïnvesteerd om de nieuwe merknaam tussen de oren van consumenten te krijgen. “Hoewel je ons overal ziet, gebeurt dat toch tegen een kostenloading die uiteindelijk uit kan. Wij kopen slim in; dat is de kunst. Tv is een aanjager, maar iedereen zit tegenwoordig op een second screen. Daar moet je ook zijn. Social is verhoudingsgewijs goedkoop. Facebook, Instagram. We rekenen vaak af op basis van performance. We spreken af dat we een bepaalde hoeveelheid bereik willen of traffic op de website. Zo kunnen we de kosten laag houden.”

 

De ambities van Allianz Direct zijn groot. “Ons doel is om verder te groeien. Het gaat uiteindelijk om volumegroei, klanten behouden, top service blijven leveren en een goed product. En daarnaast je kosten zo laag mogelijk proberen te houden. We doen het met 130 mensen, maar maken wel gebruik van de schadeafdeling van Allianz Nederland.”

Bol.com

Adams kijkt met een schuin oog naar Coolblue en bol.com. “Die zullen hetzelfde zeggen: hoe houd je je kosten zo laag mogelijk en je efficiency hoog. Alles wat je verliest, moet ergens ingepriced worden richting klanten.”

 

Allianz Direct doet, net als de grote retailers die consumentenartikelen aan de man brengen, veel onderzoek naar wat klanten willen en speelt daar op in. “Hoe leven consumenten? Hoe gaan ze van A naar B. Welke devices gebruiken ze? Welke apps op de telefoon? Uit alle onderzoeken komen dezelfde parameters naar voren: gemak en snelheid. De consument wil convenience. Het is niet vandaag bestellen, morgen leveren. Nee vandaag voor 12 uur bestellen, is vandaag leveren.”


Foto - 6:4 verhouding All secure

Consumenten verwachten meer dan vroeger. “Wij willen de verzekeraar zijn die daar het dichtst bij komt. We willen de bol.com van de verzekeraars zijn en daarvoor is slagkracht nodig. Het mooie van een wereldwijd concern is dat je slagen kunt maken.”

 

Tim en Tom

De nieuwe naam van Allsecur betekent dat Tim en Tom Coronel het Allsecur-logo van hun bolides moeten wegpoetsen. Er komt geen Allianz Direct-logo voor in de plaats. Na zeven jaar is het einde aan de samenwerking met de coureurs in zicht. Niet in de laatste plaats omdat Tim en Tom wel ‘heel erg auto’ zijn en Allsecur inmiddels meer biedt dan alleen dat. Al werken de coureurs wel mee aan een commercial waarin duidelijk wordt dat ze Allsecur gaan verlaten. “Alleen maar chapeau voor de heren dat ze hieraan meewerken.”

 

Wie het boegbeeld wordt van de campagnes van Allianz Direct is nog ongewis. Daar wordt achter de schermen hard aan gewerkt. Wel is duidelijk dat er één internationaal gezicht komt. Omwille van de kosten.

 

Allsecur heeft er in krap twaalf jaar tijd voor gezorgd dat Allianz een geheel nieuwe doelgroep heeft kunnen aanboren. Een steeds verder uitdijende groep consumenten. Verder groeien, de kosten laag houden en klanten behouden; daar draait het de komende periode om. Maar ook om de naam Allianz Direct nog meer bekendheid te geven. Want hoewel bijna niemand de brandingcampagne over de transformatie van Allsecur gemist kan hebben, blijkt nog lang niet iedereen Allianz Direct spontaan te noemen wanneer naar een merk (auto)verzekeringen wordt gevraagd.

 

“We hebben veel gespendeerd aan het opbouwen van naamsbekendheid van Allsecur. Een merk bouwen gaat er uiteindelijk om: hoe blijf je in het geheugen van consumenten hangen. Dat klinkt simpel, maar is het niet. Twix is een mooi voorbeeld; er zijn zelfs na bijna dertig jaar mensen die dat nog steeds Raider noemen. Zo’n merk is toch stevig verankerd in het consumentenbrein.”

Vergelijkings-programma My TP uitgebreid met koppelingen naar extranet

Allsecur wordt Allianz Direct

7/12
Loading ...