Pensioenakkoord_201

Freelance barman stapt over op bezorging:
insurtech Alicia verzekert ze per uur

Freelance horecaprofessionals kwamen als gevolg van de coronacrisis veelal thuis te zitten. Om toch een inkomen te genereren, stortten velen van hen zich op de bezorgmarkt. De Nederlandse insurtech Alicia heeft voor deze groep zzp’ers een on demand ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering ontwikkeld, die af te sluiten is op werkplatform Temper en af te rekenen per uur.

Lees verder 

   

Interview Univé_104

Alicia-oprichter Marijn Moerman begon vorig jaar met het aanbieden van on demand aansprakelijkheidsverzekeringen voor zelfstandigen in de horeca en retail. Toen nog onder de naam Schreuder Verzekert. Door de horecasluiting en de verminderde klandizie in de retail creëerde hij met verzekeraars Chubb en AIG eenzelfde soort polis, maar dan voor bezorgactiviteiten.

 

Niet werken, niet betalen

De zzp’ers beantwoorden drie vragen, krijgen een fraudecheck en als alles in orde is wordt de verzekering gesloten. Een zelfstandige die niet aan het werk is, betaalt ook niet. In het eerste weekend na de livegang verzekerde Alicia 300 bezorguren op Temper. In de pre-coronatijd verzekerde Moerman overigens ruim 8.000 gewerkte horeca-uren per week via het platform.

Premie gemaximeerd

Na de lancering kreeg het verzekeren on demand nog de kritiek dat het financieel niet interessant was voor zelfstandigen die fulltime werken. Een gewone aansprakelijkheidsverzekering was per jaar goedkoper. “Daar heb ik wel wat mee gedaan”, zegt Moerman. “We hebben de premie voor de individuele gebruiker gemaximeerd. Na 38 gewerkte uren hoef je de rest van de maand niet meer te betalen. Zo ben je nooit meer kwijt dan met een vaste aansprakelijkheidsverzekering, maar wel goedkoper uit als je een keer een maand minder werkt.”

Pensioenakkorrd

Jongere generaties willen verzekeringen die on demand beschikbaar zijn

 

 

Verzekeren voor nieuwe generaties

Moerman verwacht dat embedded distribution, polisverkoop via een platform, een hoge vlucht zal nemen. Vooral jongere generaties verwachten volgens hem niets anders. “Die bereik je niet op de traditionele wijze. Die willen verzekeringen on demand beschikbaar hebben voor precies datgene wat verzekerd moet zijn, en willen ook alleen daarvoor betalen. Niet meer, niet minder.”

 

Voordeel voor de platforms is dat zijzelf geen partij zijn in de verzekeringsovereenkomst, Alicia houdt de relatie met de individuele klant. Omstreden Fenex-constructies zijn dus niet nodig. Een platform als Temper kan de producten wel aanbieden in hun eigen huisstijl, zonder dat een gebruiker naar een andere website geleid wordt.

 

Platformtechnologie breed inzetbaar

De technologie die Alicia ontwikkelde voor embedded distribution is volgens Moerman ook geschikt voor andere platformen dan horeca, retail en bezorging. Het digitale volmachtbedrijf werkt aan proposities in de mobiliteitsbranche, de vastgoedmarkt en logistieke sector. Zo is Moerman bijvoorbeeld in gesprek met Dazure om ORV’s aan te kunnen bieden op een crowdfundplatform voor ondernemers. “Onze API maakt het gemakkelijk om op te schalen naar andere sectoren waar eenzelfde uitdaging ligt. Ook subagenten hebben ons inmiddels gevonden.”

 

Alicia

Meer lezen over Alicia? Lees op amweb.nl het artikel Fintech Alicia: naadloos digitaal en on demand verzekeren.

Column Eveline Ruinaard

Alicia

9/11
Loading ...