Sponsored content

SharePeople crowdsurance:

Laagdrempelige opstap naar een volledige AOV

80 procent van de zelfstandig ondernemers in Nederland heeft niets geregeld bij arbeidsongeschiktheid. Onder andere de hoge kosten van een AOV houdt deze groep tegen. Crowdsurance platform SharePeople wil een betaalbare, laagdrempelige oplossing zijn voor dit probleem. Voor slechts 1 euro per dag hebben ondernemers een vangnet voor de eerste twee jaar. 

Lees verder 
SharePeople

Hoe aantrekkelijk is crowdsurance werkelijk? En hoe past het in de gereedschapskist van de assurantieadviseur? Een gesprek met SharePeople-oprichter Cosmas Blaauw en Norbert Bakker, AOV-adviseur en partner bij B2BSure. 

 

Crowdsurance versus AOV

Crowdsurance is een relatief nieuw fenomeen in de AOV-wereld. SharePeople verschilt dan ook wezenlijk van een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Blaauw legt uit: “Bij een verzekering betaal je premie. Die premie gaat in een grote pot en daar moet gegarandeerd genoeg geld in zitten om ook de meest uitzonderlijke schades te kunnen uitkeren. Daarom beleggen verzekeraars dat geld. Ze hebben daarbij te maken met regelgeving en solvabiliteitseisen. Een percentage van de premie gaat naar de verzekeraar, de assurantietussenpersonen, etc. Soms wel 50 procent. Dat is het verzekeringssysteem.”  

 

“Crowdsurance werkt anders. Deelnemers doneren één keer per maand gemiddeld 20 euro rechtstreeks aan een zieke collega-ondernemer. Daar zit dus geen marge tussen. Slimme fintech-software maakt dat mogelijk. Daarnaast betalen leden aan SharePeople 10 euro per maand. Daarvan moeten wij onze kosten betalen. Het voordeel daarvan is dat wij geen belang hebben bij het uitkeren van de schade. Minder uitkeren is voor ons niet meer winst. Dat is voor een verzekeraar wel zo.”  

 

Al voor 1 euro per dag regel je je arbeidsongeschiktheid, zegt SharePeople in haar advertenties. Hoe kijkt AOV-adviseur Bakker hier tegenaan? “Je moet SharePeople wel in het juiste perspectief plaatsen. Het is geen alternatief voor een volledige arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het is een alternatief voor een verzekering tot 2 jaar. Daarom kan het 1 euro per dag kosten. Je hebt geen uitkering tot AOW-leeftijd. Wat je wel hebt, is een vangnet dat jou de eerste 2 jaar uitkeert zonder dat je door een hele technische en medische molen moet.”

Zeer lage kosten door schaalvoordelen

SharePeople doet niet aan selectie bij de voordeur. Iedere zzp’er en mkb-ondernemer kan zonder medische screening deelnemer worden. Iedereen kan zich online binnen een paar minuten inschrijven. Is dat niet een groot risico?  

 

Blaauw (foto rechts): “Dat zou inderdaad een risico kunnen zijn, maar in de praktijk zien we dat niet terug. We zitten midden in een pandemie, toch is het gemiddelde ziektepercentage momenteel ruim onder de 1,5 procent. We vermelden dit ziektepercentage ook gewoon op onze website. Daarnaast zijn er wel wat afspraken. De eerste 2 maanden vang je zelf op. En in het eerste jaar na je inschrijving kun je geen beroep doen op de psychedekking.”

Cosmas Blaauw
Norbert Bakker.

Bakker (foto links): “Wat mij onder andere aantrekt in SharePeople is de schaalgrootte. Ze zijn in korte tijd gegroeid naar zo'n 6.000 leden. Hierdoor heb je een vorm van interne opvang, die alleen een lokale schenkkring niet heeft. En ik ben gecharmeerd van de transparantie. Er is duidelijkheid over het verzuimpercentage, dus je weet waar je aan toe bent.”  

 

Laagdrempelige opstap

“De laagdrempeligheid en het gemak waarmee mensen zich kunnen aanmelden bij SharePeople, maakt de stap naar een volledige AOV makkelijker,” vervolgt Bakker. “Ik merk dat mensen op dat moment veel meer genegen zijn om door te pakken en ook iets te regelen voor na die twee jaar. Zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een wachttijd van twee jaar.”

“Als AOV-adviseur zie ik een schenkkring als SharePeople Crowdsurance als een onderdeel van mijn gereedschapskist. Adviseurs die zich beperken tot alleen verzekeringsoplossingen bij arbeidsongeschiktheid en niet schenkkringen en UWV-vangnet in hun advies meenemen, doen niet alleen hun klanten tekort, maar ook zichzelf", besluit Bakker.

Webinar

Wil je meer weten over SharePeople Crowdsurance?

Schrijf je dan in voor het webinar op donderdag 7 oktober en ontvang een kortingscode voor jouw klanten.

 

Inschrijven voor het webinar…  

Dit artikel is gesponsord door SharePeople.

AMacademy: Kifid Cases

SharePeople

9/12
Loading ...