In een verzekeringsmarkt waar het aantal aanbieders daalt, biedt serviceprovider VKG onverminderd een breed aanbod aan verzekeringen en hypotheken. “Belangrijk is dat wij met digitale hulpmiddelen klanten en adviseurs gemak bieden”, zegt commercieel directeur Eric-Jan van den Berg. “Onze nieuwe slogan is niet voor niets: wij zijn de energie achter financiële rust.”
Om dat te onderstrepen heeft VKG de huisstijl vernieuwd. “Wij stralen in ons beeldgebruik graag energie uit; energie waar een bepaalde rust van uitgaat.” De doelstelling van VKG is dat iedereen rustig moet kunnen slapen, zonder zich zorgen te maken over financiële risico’s. “De adviseur heeft daar een belangrijke rol in. Daarom zetten wij ons in voor een Nederland met altijd en overal een deskundige financieel adviseur in de buurt.”
Een breed aanbod is een van de speerpunten van VKG. Van den Berg: “Het aantal volmachtgevers daalt. De afgelopen jaren zijn Reaal en Generali bijvoorbeeld verdwenen. We kijken uit naar nieuwe volmachten zoals Bovemij, maar zien vooral consolidatie. Wij willen adviseurs voldoende keuze bieden; dat is in het belang van de klant.” Daarnaast worden verzekeraars steeds kritischer in hun acceptatiebeleid en passen premies en voorwaarden aan. “Ook in onze provinciale tak hebben we veel mogelijkheden om de adviseur te ondersteunen. Wij werken samen met bijna alle verzekeraars, waardoor er meestal een oplossing te vinden is. Lukt het niet om een risico 100% bij een partij onder te brengen, dan zoeken we mogelijkheden op de beurs. Door dat brede aanbod kunnen we risico’s bijna altijd onderbrengen. Wij bieden het hele scala binnen ons volmachtbedrijf, ons provinciale bedrijf, het beursbedrijf en niet te vergeten ons hypotheekbedrijf.”
Die hypotheekafdeling doet het heel goed, geeft Van den Berg aan. “Adviseurs waarderen ons hypotheekbedrijf met een 8,2. Dit werd onlangs vastgesteld in het onderzoek van Bureau DFO naar de beste serviceprovider in de markt. Adviseurs waarderen bij ons het meedenken en de hoge kwaliteit van dienstverlening. We hebben met VKG Hypotheken & Kredieten een breed aanbod en een snel en transparant proces. De adviseur kan bij ons 24/7 de status van het dossier volgen en zien welke stukken er nog nodig zijn. Onze persoonlijke benadering spreekt adviseurs aan. Bij ons is het altijd mogelijk om te sparren met iemand uit het hypothekenteam.”
“Zeker in de hypotheekmarkt kan de adviseur invulling geven aan zijn functie van financiële huisarts”, zegt Van den Berg. “Er zijn weinig starters op de hypotheekmarkt en veel huizenkopers vallen nog onder het oude fiscale regime. Sommigen zijn gescheiden en hebben verschillende pensioenaanspraken. Standaard hypotheken bestaan echt niet, het advies is altijd complex. Daarbij komt dat de mogelijkheden voor de klant steeds breder worden, met nieuwe producten als de verhuurhypotheek en digitale hypotheken.”
Zorgen voor een groot aanbod van goede verzekeringsproducten is de eerste stap, maar daarnaast zijn andere zaken ook belangrijk. “Denk aan gemak in communicatie en gemak in processen. De klant wil één aanspreekpunt, één platform en één inlog. Met onze pakketpolis en digitale polismap bieden we dat allemaal.” Maar de adviseur blijft de onmisbare schakel, geeft Van den Berg aan. “Risico-inventarisatie en financiële planning zijn nu belangrijker dan ooit. Er gebeurt bijvoorbeeld veel op het gebied van pensioen. Bedrijven hebben het bovendien moeilijk in deze coronacrisis, veel mensen verliezen hun baan. Op verzekeringsgebied zie je online door de bomen het bos niet meer, dus er is veel behoefte aan een financiële huisarts. Klanten willen tegelijkertijd wel snel en efficiënt bediend worden. Daarom ontwikkelen wij onze digitale polismap volop door en maken de processen daarin steeds makkelijker.”
‘Adviseurs waarderen ons hypotheekbedrijf met een 8,2’
Intermediairbedrijven belanden op een kruispunt, geeft Van den Berg aan: “Ze moeten kiezen tussen uitbouwen of autonoom verdergaan, maar ze moeten blijven groeien. Door overnames krijg je meer slagkracht en ook voor het kostenniveau is het interessant om de schaalvergroting door te zetten.” Met Portefeuille Match wil VKG advieskantoren daarin helpen. “Wij brengen kopers en verkopers met elkaar in contact. Bovendien kunnen wij kantoren financieren om een overname mogelijk te maken.” De belangstelling bij kantoren is groot, merkt Van den Berg. “Waar de mogelijkheden bij banken beperkt zijn, is financiering bij VKG vaak wel mogelijk. We hebben al tientallen transacties gedaan de afgelopen anderhalf jaar.”
Met al deze ondersteunende diensten helpt VKG kantoren om op eigen kracht overeind te blijven in een consoliderende markt. “VKG is de grootste serviceprovider, met 2.700 aangesloten kantoren. Wij ondersteunen onze adviseurs om de klant digitaal en optimaal te bedienen”, zegt Van den Berg.
VKG beseft zelf ook dat schaalgrootte belangrijk is: “We groeien zelf ook door integratie en overnames van volmachtbedrijven. In 2019 hebben we Melching overgenomen. Kleine en middelgrote volmachtbedrijven overwegen om hun volmachtactiviteiten te staken en willen verder als bemiddelingsbedrijf. Wij denken dat het aantal volmachtbedrijven op termijn nog zal verminderen. Samen met onze adviseurs zijn we onverslaanbaar en zorgen we voor financiële rust bij onze klanten.”
Dit artikel is gesponsord door VKG.