Pensioenakkoord_201

Maarten Bakker (Innopay): 

‘Verzekeringsdata delen straks compliance,
nu vooral een kans’

Lees verder 

Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat verzekeraars net als banken met PSD2 verplicht worden om klantdata met derde partijen te delen. Dat kun je rustig afwachten en tegen die tijd als compliance oppakken. Maar je kunt het ook als een kans zien, zegt Maarten Bakker, partner bij Innopay. En je hoeft volgens Bakker echt geen Nationale-Nederlanden of Achmea te heten om er nu al op te acteren.

 

Innopay maakte begin deze eeuw naam door zijn bijdrage aan de ontwikkeling van iDeal. Hoewel wel eens anders wordt gedacht, is iDeal geen platform, maar een afsprakenstelsel hoe banken online betaaltransacties met elkaar afwikkelen. Met die kennis over betalingen en data-uitwisseling raakte Innopay in 2012 betrokken bij de invoering van PSD2.

Banken hebben enorme transformatieprogramma’s opgezet om al die data veilig te kunnen ontsluiten

“PSD2 werd vanuit wet- en regelgeving opgelegd”, vertelt Bakker. Niet alleen rekeninginformatie moest worden opengesteld, ook het uitvoeren van betaaltransacties was niet meer exclusief voorbehouden aan de bank. “Onder controle van jou als consument. Banken hebben enorme transformatieprogramma’s opgezet om al die data veilig te kunnen ontsluiten.” Dat was volgens Bakker aanvankelijk vanuit compliance gedreven, maar het duurde niet lang voor banken er de volle potentie van zagen.

 

“Allerlei vormen van data, maar ook producten, diensten en processen van banken kunnen interessant zijn voor een andere partij. Daar zijn banken nieuwe verdienmodellen omheen gaan bedenken. Deze nieuwe digitale transacties tussen banken en derde partijen kunnen nieuwe omzetstromen genereren. Je wordt als bank relevanter in een ecosysteem van fintechpartijen”, zegt Bakker. Innopay monitort sinds 2017 de ontwikkeling van Open Banking en ziet de hoeveelheid data die banken delen via APIs een enorme vlucht neemt.

Maarten Bakker

Veel banken hebben een verzekeringspoot, die weet dat jij een reis- en autoverzekering hebt. Die data kan heel relevant zijn voor bijvoorbeeld KLM

 

Dit jaar is Innopay ook begonnen met een Open Insurance-monitor. Vooral omdat het bedrijf zag dat banken als onderdeel van hun Open Banking-strategie ook verzekeringsdata delen via API’s. “Veel banken hebben een verzekeringspoot. Die weten dus van jou dat je een reis- en een autoverzekering hebt. Die data kan heel relevant zijn voor bijvoorbeeld KLM. Dan kun jij als je een ticket aan het boeken bent, in die flow al zien welke dekkingen je hebt. Met een heel simpele autorisatie heb je dat gecheckt.”

 

Op een dergelijke manier cross-sellen gebeurde natuurlijk al, maar zonder de actuele data over de dekkingen is dat vergelijkbaar met een schot hagel. “Door de data te delen, kun je opeens heel relevant zijn op het moment dat de consument je nodig heeft. Dan weet een autoverhuurbedrijf bijvoorbeeld: deze consument is goed verzekerd. Jij weet ook zeker dat je goed verzekerd bent, omdat het allemaal gevalideerde data is die wordt gedeeld.”

 

Lees op Amweb het hele interview met Maarten Bakker


Insurtech Laka op Nederlandse markt

Data delen

3/12
Loading ...