Consumenten vertrouwen voor geldzaken meer op een robot dan op een adviseur, maar zoeken die adviseur voor een hypotheek toch graag op, blijkt uit twee onderzoeken. Ook de 30-minners: ruim twee derde van hen zegt hulp van een hypotheekadviseur nodig te hebben.
ICT-bedrijf Tjip liet onderzoek doen naar de houding van (met name) jongeren ten opzichte van hypotheken en advies. De jongere generatie acht zichzelf niet in staat digitaal inzicht te krijgen in alle zaken rondom het kopen van een huis en wil daarbij geholpen worden, blijkt uit dat onderzoek. Van de volwassenen onder de 30 jaar denkt 71 procent een financieel adviseur nodig te hebben ter ondersteuning bij het kopen van een woning.
Van de ondervraagde jongvolwassenen uit het onderzoek wil de helft binnen nu en vijf jaar verhuizen naar een (andere) koopwoning. Van hen stelt 53% dat betere inzichten vanuit een adviseur of hypotheekverstrekker zouden helpen bij het zetten van de stap richting de aankoop van een woning. Daarnaast willen ze graag ook in een later stadium ondersteuning: meer dan 70 proecent stelt een adviseur nodig te hebben om in te schatten wanneer het interessant kan zijn om de hypotheek aan te passen.
Volgens Tjip-ceo Dingeman Leijdens hebben hypotheekadviseurs en geldverstrekkers een grote rol in het ondersteunen van jongvolwassenen bij het inzichtelijk maken van de mogelijkheden en financieren van een nieuwe woning. “Op het juiste moment inzicht kunnen bieden biedt dus kansen voor adviseurs en hypotheekverstrekkers.”
‘Een deel van de klantreis moet worden ondersteund door een financieel adviseur die veel kennis en kunde in huis heeft’
En daar kan Tjip dan weer in helpen: “Met behulp van onze oplossingen kan die dienstverlening starten bij het inzichtelijk maken van welke woningen passend zijn op basis van woonwensen en actuele financiële gegevens. Hierbij houden we ook rekening met mogelijke life events die in de toekomst kunnen plaatsvinden.” Een hypotheek helemaal online regelen gaat nog niet, vindt Leijdens: “Een deel van de klantreis moet worden ondersteund door een financieel adviseur die veel kennis en kunde in huis heeft. Een combinatie van zelfwerkzaamheid en advies leidt tot een hybridemodel.”
De markt voor advies is dus nog altijd groot. Ook al komt uit een wereldwijd onderzoek van Oracle onder meer dan negenduizend consumenten en leidinggevenden binnen organisaties een heel ander beeld naar voren. Van de bevraagde consumenten zei 53 procent meer op een robot te vertrouwen dan op zichzelf voor wat betreft het beheer van financiën. Bijna tweederde heeft meer vertrouwen in robots dan in persoonlijke financieel adviseurs. Wel denkt nog een minderheid van 42 procent dat robots persoonlijk adviseurs in de komende 5 jaar vervangen.
‘Robots zijn ideale hulpmiddelen – ze zijn goed met cijfers en hebben niet dezelfde emotionele band met geld’
Volgens de Amerikaanse geldzaken-expert Farnoosh Torabi, die ook betrokken was bij het onderzoek, is het tijd om kunstmatige intelligentie te omarmen. “Robots zijn ideale hulpmiddelen – ze zijn goed met cijfers en hebben niet dezelfde emotionele band met geld. Dit betekent niet dat financiële professionals volledig worden vervangen, maar het onderzoek laat zien dat ze zich moeten concentreren op het ontwikkelen van aanvullende soft skills naarmate hun rol evolueert.”