Nieuwe aanbieders van taxiverzekeringen

Nooit meer de hoofdprijs

De ene taxichauffeur is de andere niet. Toch betalen ze allemaal de hoofdprijs voor hun autoverzekering. Na jarenlange slechte resultaten bleef alleen de Vereende over als aanbieder. Deze zomer kwam daar verandering in. Het Britse Inshur en het Nederlandse Traksi hopen allebei op hun eigen manier de goede risico’s weer een kans te geven op een betaalbare taxiverzekering.

Taxiverzekeringen_307
Foto rechter kolom

INSHUR

In augustus begon Inshur in Nederland. Een verzekering speciaal voor Uber-chauffeurs. Goed, taxichauffeurs die niet via Uber werken kunnen zich ook verzekeren via Inshur. Maar de echte slimheid en hoge kortingen zijn alleen bereikbaar met een Uber-account, vertelt een woordvoerder van het bedrijf. Mede met de data die Uber over een chauffeur levert, kan de verzekeraar een goede inschatting maken van het risico.

 

Welke waardevolle informatie heeft Uber over de chauffeurs? Natuurlijk is de ervaring van een bestuurder belangrijk, net als het merk en type auto dat hij rijdt. De cruciale risico-indicator die Inshur gebruikt is echter een andere: de sterrenrating. Uber-klanten beoordelen chauffeurs na een rit met één tot vijf sterren. Dat levert een gemiddelde op dat voor andere gebruikers van Uber inzichtelijk is. De meeste chauffeurs hebben een geruststellende score ergens tussen de 4 en 5. Sterker nog: wie wel eens gebruikmaakt van Uber zal zelden een chauffeur zien met een score lager dan 4,5.

De kortere looptijd geeft Inshur steeds nieuwe beoordelingsmomenten om te zien hoe een risico uitgepakt; elke dertig dagen komt de klant voorbij

 

Als elke klant bijna altijd de hoogste score geeft na een taxiritje, hoeveel waarde kun je daar als verzekeraar dan aan hechten? Veel, weet Inshur. Statistisch neemt de kans op schade fors toe bij chauffeurs die gemiddeld onder 4,7 staan, legt de woordvoerder uit. Een paar honderdsten maken dus veel uit. Wie consistent een gemiddelde heeft van 4,85 kwalificeert zich voor Ubers eigen loyaltyprogramma Uber Pro. Het netwerk beloont je dan onder meer met waardebonnen voor beroepsopleidingen, tankbonnen en een premiekorting bij de verzekeringspartners van Uber, in Nederland voorlopig alleen Inshur.

 

Hoewel Uber geen data heeft over het rijgedrag van een chauffeur valt er met de klantbeoordeling dus een goede risico-inschatting te maken. Andere data die Inshur gebruikt gaan onder meer over de werktijden van de bestuurder en de rijfrequentie. Nog een noviteit: Inshur evalueert die data vaker dan traditionele taxiverzekeraars. Een Inshur-verzekering krijgt in Nederland een looptijd van dertig dagen. Chauffeurs in Groot-Brittannië hebben al meer opties en kunnen alles kiezen tussen zeven dagen, negentig dagen of jaarlijks. De kortere looptijd geeft de verzekeraar steeds nieuwe beoordelingsmomenten om te zien hoe een bepaald risico heeft uitgepakt. Elke dertig dagen komt de klant voorbij.

 

Dat mes snijdt aan twee kanten. Volgens de woordvoerder zijn er op hun tweede thuismarkt veel chauffeurs die lange religieusgeoriënteerde vakanties nemen. Als ze er zonder verlies één of twee maanden tussenuit willen, dan stelt Inshur ze daartoe in staat. Uber krijgt andersom van Inshur automatisch informatie dat een auto verzekerd is. Houdt de dekking op, dan vallen ze ook van het platform.

 

 

TRAKSI

De Nederlandse nieuwkomer is Traksi. Een vergaande rijgedragverzekering, ontwikkeld door Intrasurance, Raadsheeren en Eish. Hoe werkt het? Achter het dashboard van een chauffeur met een Traksi-verzekering zit een kastje dat het rijgedrag meet. Snelheid, optrekken, remmen: standaardzaken die ook in andere rijgedragverzekeringen zitten. Maar helemaal vergelijkbaar is het niet, zegt medeoprichter Frank Cooler. “Het algoritme moet anders zijn bij veel kilometers. Welke elementen gebruik je om te bepalen wanneer je meer of minder premie betaalt? Daar zit veel ontwikkeling in.”

De premie wordt maandelijks gecorrigeerd op basis van de score: donkergroen voor de hoogste korting, donkerrood drukt de chauffeur in de malus

 

De chauffeur krijgt een app die hem meldt hoe hij zijn rijgedrag kan verbeteren. Zijn premie wordt maandelijks gecorrigeerd op basis van de score. Donkergroen voor de hoogste korting, donkerrood drukt de chauffeur in de malus.

 

Er zijn al enkele rijgedragverzekeringen in Nederland, maar populair zijn ze nooit geworden. Dit wordt met Traksi anders, denkt Cooler. “Voor een particulier is de sense of urgency niet zo hoog. Voor een taxichauffeur is dit z’n brood. Ten opzichte van zijn jaarlijkse inkomen is een premie van 6.000 euro belachelijk veel.” Traksi stelt duizenden euro’s goedkoper te kunnen zijn dan de Vereende. Hoe realistisch is dat? Cooler: “Als een chauffeur donkergroen rijdt is dat realistisch. Stel dat je nu 6.000 euro betaalt per jaar, dan kun je met zeer goed rijgedrag naar 3.200 euro.

 

Om het kaf van het koren te scheiden, selecteert Traksi aan de poort. Alleen chauffeurs met een TX-keurmerk mogen zich verzekeren. Mensen met negatieve schadevrije jaren worden niet geaccepteerd en je moet minstens 22 zijn. Een chauffeur moet bovendien bereid zijn de apparatuur in te laten bouwen. Dit kost 225 euro en maandelijks 40 euro.Voor dat geld worden camera’s geïnstalleerd. Die slaan het beeldmateriaal op na een ernstige aanrijding. Die video moet de bewijslast bij grote letselschades vereenvoudigen, maar een garantie op veilige chauffeurs is het uiteraard niet.

 

Hoe ver moet je gaan om schade te beperken? Toen onlangs bij een controle meerdere chauffeurs onder invloed bleken, overwoog Traksi zelfs even een alcoholslot. Cooler zag er toch van af. “Zou dit schering en inslag zijn, dan zouden we misschien een alcoholslot instellen. Daar gaan we vooralsnog niet vanuit, omdat we al vrij streng selecteren. En omdat we per dag zien wat er gebeurt en per maand de premies kunnen aanpassen.”

 

Als het initiatief werkt, zou dat volgens Cooler het imago van de taxibranche ten goede komen. De sector zelf is volgens hem zo blij met Traksi dat hij verwacht snel een portefeuille op te kunnen bouwen. “Als je ziet hoe ongelooflijk positief de taxibranche zelf reageert – niet alleen vanwege de premie, maar ook omdat we iets willen doen aan de reputatie, dat het voor het milieu beter is, voor de veiligheid, dat het eigenlijk een soort keurmerk wordt – mag je wel verwachten dat er een aardige toestroom gaat komen.”

Masterclass Digitaal Leiderschap

Taxiverzekeringen

8/12
Loading ...