Zonder kennis van programmeren in korte tijd applicaties naar de markt brengen: met low code en no code kan het. De automatisering van het coderen brengt softwareontwikkeling onder handbereik van de digitale sterveling. Binnen de verzekeringsbranche zijn steeds meer voorbeelden te vinden van succesvolle projecten, zoals dat van De Onderlingen.
Directeur van De Onderlingen Corrine de Ruijter maakt het vaker mee. Ze zijn niet de eerste verzekeraar waaraan mensen denken als ze ‘de onderlinge’ horen. Dat geeft niet. De verzekeraar heeft een werkgebied in de Lopiker- en Krimpenerwaard en faciliteert haar leden vanuit de kantoren in Lekkerkerk, Schoonhoven en Benschop. De Onderlingen is ook te bezoeken op verschillende markten in de regio, waar zij met hun Mobiele Kantoor staan. Brandverzekeringen voor particulieren, agrarische bedrijven en mkb’ers sluit De Onderlingen voor eigen rekening en risico. Voor alle overige verzekeringen is het kantoor adviseur en bemiddelaar.
Lees op Amweb hoe Van Ameyde en VGA succesvol zijn met low code en no code
De Onderlingen is een fusiebedrijf met een verleden dat meer dan 120 jaar teruggaat. Toen het bedrijf zes jaar geleden de huidige vorm bereikte, ontwikkelde de directie een nieuwe ambitie en strategie voor de verzekeraar. Plannen die niet haalbaar bleken met het sterk verouderde IT-systeem. “We wisten nauwelijks iets van onze klanten”, vertelt De Ruijter. “We wisten dat Pietje een brandverzekering had, netjes z’n premie betaalde en wel of geen schade had, maar daar hield het wel zo’n beetje mee op.”
De primaire behoefte was dus een nieuw CRM-systeem, met in het achterhoofd dat er op meer fronten nog wel een inhaalslag te maken was, zoals in de polisadministratie. Bovendien werd er vanuit de wetgever meer verlangd van de verzekeraar omtrent rapportages en de inhoud van de portefeuille.
In het offertetraject viel de keuze van De Ruijter op low code-ontwikkelaar Novulo. “Zij presenteerden ons iets waar alles al in zat. CRM, schadeafwikkeling, communicatie met andere aanbieders en een module voor de financiële administratie.” Eigenlijk een complete update van de IT-inrichting van De Onderlingen. Zelfs de kernactiviteit, de polisadministratie van de eigen brandverzekeringen, konden meegenomen worden.
Gecombineerde modules die de klassiekere assurantiesoftwareontwikkelaars volgens De Ruijter niet op dezelfde wijze konden bieden. “We zijn natuurlijk een bijzondere club in de wereld van verzekeraars en intermediairs. Wij doen én zelf verzekeren, én bemiddelen. In de pakketten van bestaande ontwikkelaars was dat niet mogelijk.”
De flexibiliteit van het Novulo-platform maakte dat er kostenefficiënt en snel gewerkt kon worden. Fase één van het project – waarin het CRM, de financiële administratie, de marketingrapportages en alle front office-applicaties zaten – werd in een periode van zes maanden afgerond. “We hebben er bewust voor gekozen om het stuk met de polisopmaak, de brandadministratie en de herverzekeringscontracten in een latere fase te doen. Met dat deel zijn we in februari gestart en we zijn nu klaar om te migreren. Het is bizar hoe snel dat is gegaan.”
Het automatiseren en overzetten van de herverzekeringsrapportages naar het low code-platform was ook voor Novulo maatwerk. Een secuur proces waar veel mee getest moest worden, maar waar De Ruijter geen spijt van heeft. “Het scheelt ons ongelooflijk veel werk aan de achterkant op het moment dat we met die rapportages bezig zijn. Natuurlijk is het ook afhankelijk waar je vandaan komt, maar het heeft ons heel veel efficiëntie opgeleverd. Feitelijk hebben we nu onze complete verzekeringsadministratie op low code draaien. Dit biedt ons veel flexibiliteit richting de toekomst.”
We wisten dat Pietje een brandverzekering had, netjes z’n premie betaalde en wel of geen schade had; daar hield het wel zo’n beetje op
Een kenmerk van low code is dat je niet voor alle wijzigingen in het systeem de ontwikkelaar nodig had. De Ruijter merkt ook dat het bedrijf veel dichter op het functioneel beheer zit. “We kunnen zelf dingen aanpassen en binnen bepaalde kaders zaken ontwikkelen. Ook wij als kleine organisatie zien dat er ruimte ontstaat om mensen op een andere manier in te zetten.” De Onderlingen heeft volgens De Ruijter op termijn geen administratief medewerker meer nodig om polissen die binnenkomen van derden te controleren. “Nee, we hebben iemand nodig die de foutlijsten controleert. Meer een operatorfunctie.”
Het is een aspect aan deze vorm van softwareontwikkeling die de verzekeraar aanvankelijk onderschatte. De aanbieder verwacht van de klant een bepaalde mate van wat De Ruijter ‘IT-volwassenheid’ noemt. Het is geen product waarvan je na bestelling rustig kunt afwachten tot het gebruiksklaar wordt afgeleverd. “Dat hadden we ons te weinig gerealiseerd. Dan ben je te weinig aan de bal. Je moet samen optrekken. Als gebruiker is het van belang om continu alert te blijven of de ontwikkelingen die ingebouwd worden voldoen aan de functionaliteiten zoals je die voor ogen hebt.”
Als de brandadministratie als sluitstuk op korte termijn helemaal gemigreerd is, dan is er volgens de directeur wel significant iets veranderd. Niet alleen in de efficiëntie van processen, maar ook in de managementinformatie. Helemaal klaar is het overigens nog niet. Ook De Ruijter heeft nog een wensenlijst. “Uiteindelijk willen we zo ver gaan dat het systeem op basis van voorwaardelijkheden polissen kan genereren. Dat ons hele tarievenboek wordt ingeregeld en dat de controles die we nu nog vanuit audits moeten doen wegvallen. Dan kunnen we aan de compliance-kant heel veel kosten besparen”, zegt De Ruijter.
Offertes genereren uit het systeem is ook nog een stap die gezet moet worden. Daar heeft De Onderlingen wel de samenwerking met andere maatschappijen voor nodig om een totaalpakket te kunnen offreren. Met dat proces is de verzekeraar nog niet begonnen. “We zijn nu nog even aan het bijkomen. Dat staat voor de tweede helft van dit jaar op de lijst.”