Jochem Davids (InsureApp):

‘Data zonder context zijn waardeloos’

 

Wat zijn de vraagstukken waar de financiële dienstverlening voor staat om succesvol te innoveren? Tijdens am: innosurance geeft een keur aan topsprekers zijn of haar visie op vooruitgang. Jochem Davids, CEO van insurtech InsureApp is een van de sprekers. Geduld is wat hem betreft een belangrijke succesvoorwaarde bij innovatie.

Foto rechter kolom  - cover afb hoofd

Jullie wonnen dit voorjaar de prestigieuze Paris Fintech Award. Hoe maken jullie de slag van hippe start-up naar gevestigd bedrijf?

“Door het zoeken naar de best passende propositie voor de markt. Daarbij hebben wij gekozen voor drie verticals: automotive, embedded insurance en health & wellbeing.”

 

Wat is de grootste gemene deler van die activiteiten?

“Het draait om de context. Bij auto richten we ons vooral op verzekeraars, lease, rental en car sharing. Daarbij profiteren we van real-time data die wordt omgezet naar context. Je kunt wel kijken naar het rijgedrag van de bestuurders, maar het is ook heel belangrijk om te kijken naar hoe de auto wordt gebruikt. Is dat alleen om naar het werk te gaan of gebruikt het hele gezin de auto, inclusief de zoon als hij in het weekend uitgaat? Door er ook op deze manier naar te kijken kun je een risico veel beter inschatten. Bij embedded insurance proberen we ook zo goed mogelijk aan te sluiten bij producten van bestaande aanbieders, zoals banken en energiebedrijven. Zo kun je just-in-time insurance mogelijk maken. De verzekering gaat op het juiste moment aan en ook weer uit. Ook bij health & wellbeing voegen we context toe, al zijn we die vertical nog echt aan het ontwikkelen.”

 

Op wat voor manier kun je context toevoegen aan het verzekeren van je gezondheid?

“Als je kijkt waar verzekeraars nu vooral belangstelling voor hebben dan is het voor je fysieke activiteit. Dat meten wij ook maar bij vaststellen van gezondheidsrisico’s moet je breder kijken dan dat. Wat is iemand zijn work life balance? Wat doet iemand aan sociale activiteiten?”

 

Dat klinkt bijna big brother-achtig. Hoe past dat bij de groeiende nadruk op privacy en gegevensbescherming?

“Bedenk dat bedrijven als Facebook en Google nog veel verder gaan in het binnenslepen van jouw gegevens. Met alles wat je intypt of deelt, voed je het algoritme en bouwen zij een profiel van jou op. Het verschil is dat je dat bij ons zelf in de hand hebt. Wil je stoppen, dan stop je en gooi je alle data die met de app is opgehaald weg. Ik vind ook dat je voor ieder stukje data iets terug moet krijgen. Voor een autoverzekering met InsureApp levert dat een korting van 30 tot 35% op.”

Data zonder context_96

‘Als je aan mij vraagt of een tussenpersoon nog iets heeft toe te voegen aan eenvoudige schadeverzekering, dan denk ik dat persoonlijk niet’

Heb je als start-up wel voldoende slagkracht om te overleven tussen veel grotere spelers?

“We zijn nu bijna een jaar lang bezig met naar buiten gaan. Daarbij helpt het dat we meer focus hebben. In de autovertical is er inmiddels met Voorop een rijgedragverzekering van Risk en NN waarbij wij een rol spelen. Daarnaast zijn diverse grote partijen in de leasing en fleetmanagement industrie met ons bezig om een pilot op te zetten. We hebben nu een team van 5 mensen, na een nieuwe financieringsronde hopen we naar 15 medewerkers te groeien. Een goed trackrecord op je propositie is het allerbeste bewijs. Maar dat kost je ook wel een tot anderhalf jaar.”

 

Je stelde bij de Paris Fintech Award dat jullie een individueel aanbod mogelijk maken voor onder meer verzekeraars. Is dat niet de rol van de adviseur?

“Als je aan mij vraagt of een tussenpersoon nog iets heeft toe te voegen aan eenvoudige schadeverzekering, dan denk ik dat persoonlijk niet. Er zijn steeds meer apps die kunnen aangeven of je een bepaald risico loopt en hoe je dat snel kunt afdekken. Ik denk dat de toegevoegde waarde van de adviseur veel meer ligt op andere domeinen, bijvoorbeeld bij het oversluiten van een bankspaar- naar een annuïtaire hypotheek. Dan heb je het echt over financieel advies.”

 

Hoe zit het met de concurrentie waar jullie zelf mee te maken hebben?

“In iedere vertical waarin wij actief zijn er concurrenten. Als het bijvoorbeeld gaat om rijgedragverzekeringen komen er daar steeds meer van. Alleen zijn wij de enige die daar lifestyle aan toevoegen. Iedere verzekeraar is bezig met big data. Logisch want ze zitten op een enorme schat aan data. Alleen zijn die data zonder context waardeloos. Door er realtime de juiste gegevens uit te halen en die te combineren kun je als verzekeraar nog steeds een relevante rol spelen met een verzekeringsaanbod dat past bij de behoefte van het moment.”

‘Innovatie is vaak niet meer dan een marketingtrucje’

Jochem Davids (InsureApp): ‘Data zonder context zijn waardeloos’

9/13
Loading ...