Integreren en innoveren, gaat dat samen? Met andere woorden: hoe vernieuw je in een branche die consolideert? Tijdens innosurance gaan topbestuurders Lard Friese (NN) en Rogier Sparreboom (Aon) in op die vraag. Hun bedrijven hebben de handen vol aan integratie van een overgenomen branchegenoot, maar dat moet er volgens hen beslist niet toe leiden dat vernieuwing erbij inschiet.
Verschraling van het aanbod is de ene kant van de medaille die consolidatie heet; innovatie is de andere zijde. Althans als je het Lard Friese, CEO van NN Group, vraagt. Hij wijst vooral op die andere, glimmende kant. Zijn concern groeide na de overname van Delta Lloyd vorig jaar tot de grootste verzekeraar van ’t land (exclusief ziektekosten) met een marktaandeel van meer dan een kwart. Er blijft genoeg te kiezen over, zei Friese eerder over de vrees dat het aanbod verschraalt. “Bovendien is deze samenwerking juist gericht op versnelde innovatie. Er komen meer en nieuwe producten. Die versnelde innovatie biedt daardoor ook nieuwe kansen voor het intermediair”, aldus de NN-topman bij de presentatie van de jaarcijfers van 2016, de eerste nadat bekend was geworden dat Delta Lloyd overgenomen zou worden.
Niet alleen bij verzekeraars is het vergroten van de innovatiekracht een van de motieven voor consolidatie, ook intermediairbedrijven zoeken elkaar om die reden op. “Je hebt schaalgrootte nodig om te investeren in talent, technologie en innovaties om zo onze leidende positie te verstevigen zodat je als adviesbedrijf nog beter voor de dag komt”, zei CEO Marc van Nuland van Aon eind 2017. Zijn bedrijf was toen net een dag de grootste intermediair na de overname van UMG. Van Nulands collega Rogier Sparreboom, CFO, zal tijdens am:innosurance uitleggen hoe een intermediair dat doet: integreren én innoveren. “We proberen een balans te vinden tussen running the business en de integratie”, zei Sparreboom daarover onlangs in een interview met Executive Finance.
Dat integreren en innoveren tegelijk lastig kan zijn, leerde NN bijvoorbeeld van andere multinationals die grote overnames deden. De verzekeraar stak onder andere zijn licht op bij Aviva/Friends en Ahold/Delhaize. “Integrate then upgrade”, hoorde NN daar. David Knibbe, CEO van Nationale-Nederlanden: “Je moet eerst integreren voordat je gaat verbeteren. Dan krijg je de meeste snelheid. Intuïtief wil je de twee bestaande bedrijven beter maken, maar dat gaat ten koste van de integratie.”
Maar, benadrukte Knibbe, consolidatie kan niet zonder innovatie. “Je wilt geen nieuw oud bedrijf worden. Als je na drie jaar volledig geïntegreerd bent, maar niet hebt geïnnoveerd is er wat misgegaan. We moeten naar buiten kijken, niet alleen maar intern gericht zijn.” Die innovatie kan van binnen en van buiten komen. Friese en Knibbe wijzen op Sparklab, het innovatielab van NN. In zo’n externe start-upomgeving kunnen ideeën ontkiemen en zodra ze tot wasdom komen, hengelt ‘moeder NN’ ze binnen. “Als nieuwe producten een succes worden, brengen we die binnen het bedrijf en kijken we waar ze het best toepasbaar zijn: bij Nationale-Nederlanden of bij een van de labels”, aldus Knibbe.
Volgens Kokke van der Werf, de directeur van NN’s Sparklab en vorig jaar nog spreker op am:innosurance, verdient de verzekeraar in de toekomst zijn geld met de start-ups uit het innovatielab. “De start-ups die we hier bedenken zijn onze pockets of growth”, zei Van der Werf in een interview met am:magazine.
Tijdens am:innosurance op 12 juni vertellen Lard Friese (NN) en Rogier Sparreboom (Aon) hoe je vernieuwt in een branche die steeds consolideert. Op het podium komen ook Guus Frericks en Talitha Muusse. Frericks is oprichter van de start-up accelerator HightechXL en bespreekt overnames in de hightechsector en de parallellen die te trekken zijn met de verzekeringsbranche. Muusse is ondernemer en oprichter van het initiatief Blikverruimers. Dat is het eerste opleidingsprogramma in Nederland voor Young Professionals die toezichthouder of commissaris willen worden.