Half februari breidde NIBC Bank haar bestaande hypotheekaanbod uit met Lot Hypotheken, een nieuw hypotheeklabel dat 100 procent dochter is van de Haagse Bank. Kort daarna kwam de coronacrisis. ‘Qua samenloop was dit natuurlijk niet de start die we voor ogen hadden maar aan de continuïteit en ambities is niets veranderd’, zegt Saskia Buursink, verantwoordelijk voor Marketing & Sales bij Lot Hypotheken. Ze kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst: ‘We are here to stay.’
We gaan in een gesprek dieper in op de veranderde marktomstandigheden, maar ook op de onveranderde ambities van de nieuwe hypotheekaanbieder.
'Door met twee labels in de markt actief te zijn, verwachten wij als NIBC Bank meer consumenten te kunnen bedienen dan met één label. We kunnen doelgroepen gericht aanspreken en er is een duidelijke positionering richting consumenten mogelijk voor beide labels. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om meer investeerders aan ons te binden.’
‘De concurrentie in de hypotheekmarkt is inderdaad volop aanwezig. Hypotheken worden steeds meer een commodity en de onderlinge productverschillen zijn klein. Met Lot willen we ons onderscheiden op het gebied van klantbediening en een hedendaagse, informele branding. Ook verduurzaming behoort tot het fundament van het merk.’
‘Het unieke van Lot zit hem in de combinatie van investeerders en NIBC Bank. Een hybride model dus, waarin de krachten van het samenwerken met investeerders en het zijn van een bank worden gebundeld.’ ‘De funding van Lot is op dit moment afkomstig van twee gerenommeerde Nederlandse investeerders en NIBC Bank. Wij willen het aantal investeerders laten groeien. Als hypotheekaanbieder zijn, en blijven, wij echter verantwoordelijk voor zowel het beleid als de klant.’ ‘Als op een moment, om wat voor reden dan ook, 1 of meerdere investeerders zich terugtrekken, dan kunnen wij als volle dochter van NIBC Bank nieuwe en bestaande klanten (bij verhuizing of renteherziening) gewoon hypotheken blijven aanbieden. Hiermee kunnen we als label de continuïteit waarborgen en het klantbelang ook op de lange termijn centraal blijven stellen.’
‘Wij proberen consumenten en adviseurs zoveel mogelijk te ondersteunen en te stimuleren om verduurzaming door te voeren. Zo dragen wij bijvoorbeeld tot 200 euro bij in de kosten voor een energieadviesrapport, dat consumenten bij verschillende bedrijven kunnen aanvragen om inzicht te krijgen in wat ze kunnen doen om hun woning te verduurzamen.’ ‘Daarnaast bieden we consumenten die daadwerkelijk een hypotheek nodig hebben om verduurzaming te financieren ook een aantrekkelijke hypotheekoplossing. Zij kunnen bij ons een duurzaamheidshypotheek afsluiten tegen een hele lage rente, van slechts een half procent. Daar doen we dan zelf ook nog, letterlijk, iets ‘groens’ mee door voor elke duurzaamheidshypotheek die wordt afgesloten telkens twee bomen planten.’
‘Wij merken inderdaad dat mensen de beslissing om bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak te nemen momenteel liever even uitstellen in afwachting van hoe deze crisis zich zal ontwikkelen. Maar de behoefte aan inzicht in de mogelijkheden is er nog wel degelijk. Wij blijven dan ook vooruitkijken. Zo werken we aan de doorontwikkeling van onze duurzaamheidshypotheek en denken we na over hoe we nog betere duurzaamheidsoplossingen kunnen aanreiken op het moment dat de markt weer aantrekt.’
‘In eerste instantie zijn we natuurlijk bezig geweest met de vraag: wat moeten we doen om in deze veranderde tijd adviseurs en klanten zo goed mogelijk te blijven bedienen? Doordat zij amper nog met elkaar aan tafel zitten kan bijvoorbeeld geen fysieke handtekening worden gezet. Ons hypotheekproces is volledig digitaal en een belangrijk document als het renteaanbod hoefde al niet te worden ondertekend. Toch hebben we nog een aantal corona-maatregelen doorgevoerd. Daarnaast bieden we klanten die verwachten in betalingsproblemen te komen de mogelijkheid voor een betaalpauze.’ ‘Tegelijkertijd is ‘de business’ ook gewoon doorgegaan en hebben we als markt een enorme piek in het aantal hypotheken gezien. Ik denk dat wij de afgelopen twee maanden hebben laten zien dat er qua continuïteit niets is veranderd en dat klanten blijvend kunnen bouwen op onze betrouwbaarheid. Coronacrisis of niet, bij Lot willen we nog steeds zoveel mogelijk adviseurs en consumenten blij maken én houden. Dat betekent gewoon continu een goede dienstverlening bieden en dat is waar we iedere dag keihard aan werken. Dat heeft zich waarschijnlijk ook vertaald in de hoge NPS score onder adviseurs van +52. Die waardering en de feedback die we hebben gekregen, nemen we dankbaar mee op onze ingeslagen weg.’