Pensioenadviseur Joke Broere wil pensioen inzichtelijk maken voor werkgevers én werknemers

Joke Broere

Joke Broere uit Zandvoort zit al sinds haar twintigste in de het vak. De reguliere schadeverzekeringen verruilde ze jaren geleden voor een baan bij een scheepvaartassurantiekantoor. “Toen ging het van de scheepvaartverzekeringen steeds meer naar de oudedagsvoorzieningen”, blikt ze terug in de tijd. “Ik merkte dat heel veel mensen – toen waren dat vooral schippers – de inhoud niet volledig begrepen. Er werd een product afgesloten, maar mensen hadden regelmatig geen idee wat het inhield.”

Lees verder 
‘Mensen vinden het vaak wel goed als het pensioen is geregeld, terwijl het een belangrijke vraag is wat er precies is geregeld’

Inhoud pensioentoezegging niet altijd begrepen

Dat knaagde aan haar. Ze ging uiteindelijk aan de slag als pensioenadviseur. Zette een pensioenadviesafdeling op bij Zwitserleven en stapte later over naar Brand New Day, waar ze de afgelopen pakweg vijf jaar werkte. “Ik zag veel adviseurs en heel veel werkgevers – ook grote werkgevers – die de inhoud van hun pensioentoezegging niet altijd begrepen”, vertelt ze. “Het knaagde steeds meer aan me. Ik wil gewoon die werkgever echt helpen met het inzichtelijk maken van wat die wil. Mensen vinden het vaak wel goed als het pensioen is geregeld, terwijl het een belangrijke vraag is wat er precies is geregeld. Zeker met het oog op het pensioenakkoord en mensen steeds meer zelf moeten gaan doen.”

 

Dicht bij werkgevers staan

Broere wil graag dicht bij werkgevers staan, echt luisteren naar wat de wensen zijn en die werkgever meenemen in de stappen die daarbij horen. En vooral duidelijkheid creëren. “Inzicht in de persoonlijke situatie is voor werknemers van belang, maar ook voor werkgevers. Wat communiceer je over de pensioenregeling? Pensioen is eigenlijk maar een simpele spaarrekening, die geblokkeerd is. Ik probeer op een laagdrempelige manier inzicht te creëren zowel voor werkgevers als voor werknemers.”

‘De pensioenfondscheck is een van de belangrijkste dingen om te doen in het adviestraject’

Broere heeft inmiddels de eerste klanten binnengehaald sinds ze op 1 september van start ging als zelfstandig pensioenadviseur. Al hadden haar klanten wel iets anders voor ogen toen ze met Broere in zee gingen. De eigen pensioenregeling die ze wensten, pakte in de praktijk anders uit, omdat ze (deels) te maken bleken te hebben met een verplicht pensioenfonds. “De pensioenfondscheck is een van de belangrijkste dingen om te doen in het adviestraject”, stelt de adviseur. “Dat heb ik in de afgelopen vijftien, twintig jaar dat ik in de pensioenen zit wel gemerkt. Ik heb bedrijven bij een verzekeraar weg zien gaan, omdat ze toch onder een verplicht pensioenfonds bleken te vallen.”

Met haar kennis en kunde heeft ze ervoor kunnen zorgen dat haar eerste klanten voor hun werknemers het pensioen nu goed geregeld hebben. En ook dat de betreffende werknemers snappen wat voor hen geregeld is. Het stuk pensioencommunicatie richting deelnemers vindt de Zandvoortse dan ook erg belangrijk. “Werknemers weten vaak niet wat er gebeurt als ze van de ene naar de andere pensioenregeling overgaan. Je moet een stukje assertiviteit bij de werknemer neerleggen, zodat die ook aan het werk gaat en het begrijpt.” Ze brengt werknemers onder meer bij om gebruik te maken van de portal van hun pensioenuitvoerder.

 

Pensioencommunicatie uitbouwen

Broere werkt niet alleen als adviseur. Ze is daarnaast ook stewardess. Daar hoort ze vaak van collega’s dat ze niets snappen van pensioen. “Ik wil er graag naartoe om pensioencommunicatie uit te bouwen, pensioen begrijpelijk maken voor werknemers. Daar is financiële planning een belangrijk onderdeel van. Ik ben ook financieel planner en wil het daarin ook gaan gebruiken.”

 

Persoonlijke aandacht is usp

Op dit moment is Broere vooral bezig met het opbouwen van een klantenkring, waarbij ze zich via haar netwerk vooral richt op de kleinere werkgevers tot circa vijftig werknemers. “Mond-tot-mondreclame is denk ik wel de essentie.” Persoonlijke aandacht is haar usp, verwacht ze. “Het is belangrijk om echt contact te maken en te houden. Dat is mijn doel. Je kunt wel iets afsluiten, maar gaandeweg gebeurt er altijd van alles”, vervolgt de adviseur die er de voorkeur aan geeft om een langdurige relatie aan te gaan met klanten.

Lees op Amweb het volledige interview met Joke Broere. Ze vertelt over de parallellen tussen pensioenadvies en luchtvaart – ze is namelijk ook stewardess. En ze gaat in op haar ervaringen als startende ondernemer.


AMdag: 29 maart 2022

Pensioenadvies

4/10
Loading ...