Vitality in beweging om eigen jaardoel nu wel te halen

ASR leunde sterk op het intermediair in de plannen voor de uitrol van ASR Vitality. De schrik van het virus en de lege kantoren in de lockdown gooiden roet in het eten. De instroom van individuele leden bleef stabiel, maar bij werkgevers bleef het aantal gebruikers achter bij de verwachtingen. De verzekeraar gebruikte de tijd om te schaven aan de basis. Inmiddels heeft Vitality de lijn omhoog gevonden, vertelt het hoofd van het programma Mariëlle van de Merbel.

Vitality

Hoe lastig was het om Vitality te verkopen tijdens de coronacrisis?

“Onze accountmanagers en intermediairs konden niet meer fysiek langsgaan bij bedrijven. Dan is zo’n heel nieuw onderwerp aandragen best lastig. Al onze plannen voor fysieke evenementen moesten in een keer allemaal online. Als promotie stond er begin 2020 een pop-up store op het station in Utrecht. Zo hadden we nog veel meer dingen bedacht, maar die konden allemaal niet doorgaan. Werkgevers stelden deelname ook uit, omdat ze dat grote, gave fysieke evenement wilden organiseren om te starten. Ook dat hebben we later naar digitaal kunnen omzetten. We hebben nu een heel mooie instroom van grote werkgevers gehad in het eerste deel van het jaar. En we hebben een succesvolle actie achter de rug met onze zorgverzekeringsproducten.”

We willen mensen stimuleren om ook thuis te blijven bewegen, maar dat is toch anders dan in de sportschool

 

De focus in de verkoop is verlegd van fysiek naar digitaal. Is die verandering ook zichtbaar in de inhoud van Vitality?

“Zeker. We willen mensen stimuleren om ook thuis te blijven bewegen, maar dat is toch anders dan in de sportschool. Toen hebben we een HIIT toegevoegd, een High Intensity Interval Training waarin je al in twintig minuten punten kunt verdienen. We hebben sowieso veel gewerkt aan de basis; zorgen dat de synchronisatie van beweegdata stabieler werkt, we hebben Samsung Health toegevoegd als activity tracker. Daar werd ontzettend veel om gevraagd. Maar ook bijvoorbeeld de gezondheidscheck; dat is een fysieke aangelegenheid. Dat heeft even stilgestaan want dat konden we niet omzetten naar digitaal. Om er wel voor te zorgen dat mensen voor het eind van het jaar de check konden doen, hebben we een extra partner toegevoegd. We hebben in het digitale kanaal een aantal nieuwe partners aangesloten voor beloningen.”

Wat voor feedback krijgt ASR van de intermediairs die het aan de man moeten brengen?

“Er zijn verschillende groepen intermediairs. Sommigen zijn meteen persoonlijk lid geworden en die geven feedback op alle zaken waar ze zelf tegenaanlopen. Daar kunnen we ook heel veel mee. Je hebt intermediairs die het omarmen en het standaard meenemen in hun gesprekken. Maar je hebt ook een categorie die nog verder gaat, die al veel bezig was met duurzame inzetbaarheid en die Vitality onderdeel hebben gemaakt van hun eigen propositie. Die vragen ook wel eens om mee te denken hoe we een nieuw concept kunnen vormgeven.”

 

Bedrijven kunnen een korting verdienen op de premie voor hun collectieve verzekeringen. Is dat ook gelukt?

“We hebben cashbacks uitgekeerd. Er zijn gradaties in de hoeveelheid, maar het gros van onze leden heeft een teruggave op de verzekeringspremie gekregen. Voor onszelf is het nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over schadelastreductie of retentie. Wat we wel zien is dat 45 tot 50 procent van de medewerkers van de grote bedrijven lid wordt.”


Mariëlle van de Merbel

Mariëlle van de Merbel

Lees de uitgebreide versie van dit artikel op Amweb.nl

OOM Verzekeringen

Vitality

7/11
Loading ...