Slordige reizigers krijgen nogal eens nul op het rekest bij Kifid

Lees verder 



Corona heeft ervoor gezorgd dat minder wordt gereisd. Bij de geschillencommissie van Kifid was daar nog weinig van te merken. Diverse kwesties rond reisverzekeringen passeerden de revue afgelopen jaar, al waren het wel vooral kwesties die zich voordeden voordat corona de wereld in zijn greep kreeg. Een overzicht.

 

Dure plasjes van vakantiegangers

De geschillencommissie van het financiële klachtinstituut boog zich onder meer over een klacht van een treinreiziger, die in een internationale trein werd bestolen van een reistas met daarin onder meer een drone, een videocamera en een e-reader. Hij bleek zich niet voldoende te hebben verdiept in de polisvoorwaarden en kwam van een koude kermis thuis toen hij de diefstal wilde claimen op zijn doorlopende SNS-reisverzekering. De claim werd afgewezen, omdat de man de reistas onbeheerd achterliet tijdens toiletbezoek in de trein. Ook bij de geschillencommissie ving hij bot.

 

Een dure plas werd het eveneens voor een man die in een Antwerpse steeg zijn blaas leegde. Zijn tas met kostbare inhoud die hij gedurende het wateren naast zich had staan, werd ontvreemd. Verzekeraar Ohra hoeft niet te betalen, oordeelde Kifid. Reden: het was onvoorzichtig van de consument om laat in de avond in het centrum van een grote stad een dure merktas in een steeg naast zich op de grond te zetten terwijl hij ging urineren.

 

Uit auto’s gestolen reisbagage

Een klant van Allianz Global Assistance kreeg ook nul op het rekest bij de geschillencommissie toen hij slachtoffer werd van diefstal van een koffer en koeltas met inhoud uit zijn auto. De spullen waren slechts afgedekt met een deken. Onvoldoende is het oordeel van de verzekeraar, ook als de contouren van de spullen van buitenaf niet zichtbaar zijn. De verzekeraar kreeg bijval van de geschillencommissie. De reiziger had niet genoeg voorzorgsmaatregelen genomen bij het verlaten van zijn auto die op een parkeerplaats in Amsterdam stond.

 

Andere kwestie, zelfde verzekeraar. Ook hier werd de verzekerde in het ongelijk gesteld toen haar reisbagage werd gestolen uit een op een Italiaanse parkeerplaats gestalde auto. Een paar handdoeken moesten het inbrekersgilde ervan weerhouden het voertuig open te breken. En dat terwijl de contouren van de reisbagage in dit geval gewoon zichtbaar waren.

 

Zakenreizen niet gedekt

En nog een keer een zaak van een klant van Allianz Global Assistance over een diefstal van een koffer. Dit keer was de luchthaven van Instanbul plaats delict. De man meldde aan de schade-expert van de verzekeraar in Turkije te zijn geweest voor zakelijke afspraken met Ali Express en Wish. Iets wat hij beter voor zich had kunnen houden. De claim werd namelijk afgewezen omdat de ondernemer voor zakelijke doeleinden in Turkije was. Alleen privéreizen vallen onder dekking van de reisverzekering. De zakenman kreeg het gelijk niet aan zijn zijde bij Kifid.

 

ASR-klant krijgt wél gelijk

Lijkt het er op dat verzekeraars altijd gelijk krijgen bij Kifid? Dat is zeker niet het geval. ASR bijvoorbeeld kreeg van Kifid een tik over de vingers en moest de verhoging van het eigen risico op de reispolis van een veelclaimer terugdraaien. De betreffende reiziger claimde in vijf jaar tijd negen keer op zijn ASR-reisverzekering en kreeg daarom een eigen risico aan de broek. Onterecht, vindt Kifid. ASR had beter moeten omschrijven wat precies 'bovengemiddeld vaak claimen' inhoudt.

 

Meer lezen over reisverzekeringen, bijvoorbeeld in relatie tot corona? Ga naar het dossier op Amweb

Blog Sandra Dekker


Reisverzekeringen

9/11
Loading ...