Frank van Wessel (Aegon Nederland):
Schade was lange tijd een steen in de schoen van de grote verzekeraars. Te veel schade, te lage premies en dus een slechte combined ratio. AM peilde de stemming onder schadedirecteuren. “Moeten we niet nadenken over een verbreding van ons distributiemodel?, vraagt Frank van Wessel, directeur Schade Particulier bij Aegon Nederland, zich af.
Hoe staat schade er momenteel voor bij Aegon?
“De situatie met slechte combined ratio’s ligt nu wel achter ons. Mijn voorganger heeft er veel aan gedaan en maatregelen getroffen om de portefeuille weer rendabel te krijgen. Toen ik kwam, zijn we aan een nieuw hoofdstuk begonnen in het schadeboek. Het gaat nu veel meer over groei. Het domein wonen is voor ons erg belangrijk. Dan gaat het over thuiswerken, energie, duurzaamheid, overstromingsrisico’s. Dat wordt een belangrijk domein. Daarnaast is er een consolidatie aan intermediaire kant gaande. Vorig jaar was er al een hoog niveau en dit jaar dendert dat gewoon door. Moeten we dan niet nadenken over een verbreding van ons distributiemodel? Zijn er andere manieren om te distribueren? Dat zijn we nu aan het onderzoeken. Meer consolidatie biedt ook kansen. Veel portefeuilles die van eigenaar wisselen geven ons de kans om met een passend aanbod te komen. Want consolidatie zorgt ook voor minder aandacht voor de klanten. Daar maken wij gebruik van. We hebben een concept ontwikkeld dat we premium team noemen. Dat is voor adviseurs die niet tevreden zijn over de aandacht en bediening die ze nu krijgen van hun aanbieder. Als ze oversluiten naar Aegon krijgen ze een warm bad. Dat gaat over meer regelingsbevoegdheid en toegang tot de meer seniore acceptanten en claimbehandelaars. En we zien dat het werkt. Onder die groep hebben we een 50 punten hogere NPS-score dan bij de groep die daar niet aan mee doet. Dat leidt tot veel oversluitingen van portefeuilles. Er zijn adviseurs die nu hun schadeportefeuille overbrengen naar Aegon. Dat noemen we intern: kralenrijgen. Dat draait hartstikke goed.”
Wat bedoel je met verbreden van je distributie?
“Het intermediair blijft voor ons de belangrijkste distributiepartner. Dat blijft absoluut zo. In het verleden hebben we ook volmachten gehad. Daar zijn we toen mee gestopt omdat we dachten dat het een aflopende zaak was. De performance was toen niet goed. Daar is intussen veel gebeurd. We zijn nu met een verkenning bezig: zouden we niet weer naar volmacht moeten kijken? We hebben ook een aansluiting met Independer. Maar er zijn meer vergelijkingssites. Daar willen we ook naar kijken. Want we willen groeien en waarom ben je dan aangesloten bij maar één vergelijker? We willen meer aandacht geven aan dit soort thema’s.”
Sinds een jaar is Van Wessel directeur Schade Particulier bij Aegon Nederland. Daarvoor was hij 2,5 jaar directeur bij Aegon customer&digital services. Hij was 4 jaar werkzaam bij Delta Lloyd, onder meer als chief digital officer. Van Wessel was ook marketingmanager bij Be Frank.
Nederland is een kernland voor Aegon en hier is schade belangrijk én groot
Lard Friese, ceo van Aegon, vertelde me laatst dat de strategische fit van schadeverzekeringen beperkt is. Kortom: in schade maak je geen carrière bij Aegon.
“Ik denk dat als je met de groep spreekt ik die uitspraak begrijp. Lard spreekt over meer landen dan Nederland. En schade is vooral in Nederland actief en niet in al die andere landen. Dan kan ik me ook geen ander antwoord voorstellen. Nederland is een kernland voor Aegon en hier is schade wel belangrijk én groot. We moeten hier een goede mix hebben. We maken een goed rendement en we zijn een goed gewaardeerd onderdeel van het merk Aegon. Naast pensioenen en hypotheken is schade een mooie derde pijler in Nederland. Ik heb ook geen enkele reden om daar anders over te denken.”
Autoverzekeringen zijn altijd onderwerp van veel speculatie. Want digitalisering en zelfrijdende auto’s zorgen voor een impact op autopremies. Hoe kijk jij er naar?
“We focussen nu echt op wonen, omdat we denken dat daar de meeste kansen in de markt liggen. Auto blijft wel onderdeel van onze portefeuille. Maar we gaan ons er niet op onderscheiden. Als gerespecteerd schadebedrijf kun je niet zonder auto. Maar autoverzekeringen kennen een dynamiek van heel veel concurrentie, ook via het directe kanaal. En dat zorgt allemaal dat we denken dat het rendement in de toekomst vrij marginaal zal zijn. Het vraagt veel investeringen en de vraag is of je dat ooit terugverdient.”
Lees ook de interviews met Bianca Knispel (NN Retail Schade, Ohra en Zorg) en Karin Bos (Achmea schade particulier)