Foto rechter kolom

Sterker uit de crisis komen

Het zijn onzekere tijden. Corona overviel ons begin 2020 en al snel volgde ‘de nieuwe realiteit’. Na de eerste golf en de slimme lockdown kwamen de versoepelingen en terugkerend optimisme. Dat gaat gepaard met een terugval in afstand-discipline, waardoor een tweede golf aanstaande lijkt. Voorlopig zijn we nog niet af van corona.

Opmerkelijk genoeg gaat het met de woningmarkt desondanks (nog) heel goed dankzij de lage rente, last-minute oversluiters en het schaarse woningaanbod. Financieel adviseurs, serviceproviders en hypotheekverstrekkers realiseren prachtige cijfers en moeten keihard werken om de enorme hoeveelheid aanvragen te verwerken. Meerdere geldverstrekkers waren zelfs veel eerder dan verwacht door hun funding heen Maar het kan geen kwaad iets verder vooruit te kijken. Gaat de woningmarkt echt onverstoorbaar door? Of is dit een laatste opleving van mooi weer, vlak voor de storm?

 

Onvoorspelbaarheid hét kenmerk van crisis

Vooropgesteld: niemand weet precies wat er gaat gebeuren. Grote onvoorspelbaarheid is misschien wel hét kenmerk van deze crisis. De door economen geschetste scenario’s lopen niet voor niets heel ver uiteen. Enerzijds zien we scenario’s met een steile economische opleving wanneer we – met dank aan een vaccin – straks kunnen terugveren naar de ‘normale’ wereld. Anderzijds zien we zeer negatieve bloedbad­scenario’s waarin de werkloosheid tot ruim boven de 10 procent oploopt.

 

Ook voor Covid-19 al economische terugval

Maar laten we niet vergeten dat we vlak voor Covid-19 ook al op weg leken naar economische terugval. Er waren voortekenen genoeg en Covid-19 is een katalysator geweest. Nu zien we dat banken miljarden aan voorzieningen nemen. Dit doen ze uit voorzorg weliswaar, maar ze gaan overduidelijk uit van zwaar weer. Daarnaast zien we omvangrijke reorganisaties binnen bedrijven en kopten de kranten begin augustus ‘de grootste economische krimp ooit’.

 

Flinke terugval hypotheekmarkt

Als ik de signalen zo lees mogen we dus uitgaan van een flinke terugval in de hypotheekmarkt in de komende jaren. De vorige crisis zit bij mij nog vers in het geheugen. In 2008 viel Lehman Brothers om. Het dieptepunt in de woningprijzen, defaults en marktomvang werd echter pas in 2013 bereikt. En ook nu kunnen we waarschijnlijk een geleidelijk meerjarig proces verwachten.

Actief klantbeheer wordt straks wél belangrijk

 

 

Daarom tot slot drie punten tot nadenken die ik u wil meegeven:


Ten eerste: in een crisis moet je scherp sturen en duidelijke keuzes maken.

Straks, in een neergaande nieuwmarkt, komt alles weer op scherp te staan. Er ontstaat overcapaciteit en prijsdruk. Partijen die de laatste jaren zijn opgekomen met nieuwe, gefocuste businessmodellen, strakke processen en moderne IT winnen dan versneld marktaandeel. Hoe zorgt u ervoor dat u straks als winnaar uit de crisis komt? Bent u een van de spelers met de beste klantbediening, laagste kosten of beste digitalisering?

 

Als tweede: in een neerwaartse nieuwmarkt is het nog belangrijker je actief te richten op bestaande klanten.

Actief klantbeheer wordt straks wél belangrijk. Voor geldverstrekkers en voor adviseurs. Blijkbaar kunnen veel partijen het niet opbrengen om serieus invulling te geven aan goed klantbeheer in een opgaande markt, maar in een neerwaartse markt ontkom je er gewoonweg niet aan. Bovendien liggen er veel kansen voor ondernemingen die goed invulling geven aan beheer, kansen die in een crisis zeer welkom zijn. Bent u één van de weinige partijen die het actief (digitaal) klantbeheer al wel goed heeft ingericht? Dan gaat u daar ongetwijfeld al de vruchten van plukken. En uw klanten zeker!

 

Als derde: de massale overstap naar digitale klantbediening heeft de ogen geopend van onze sector en onze (toekomstige) klanten.

Er is geen weg meer terug voor digitalisering. Als één ding duidelijk is geworden, dan is het wel dat mensen heel snel een andere manier van werken kunnen adopteren als het echt moet. De coronacrisis bracht ons als bijvangst een mooie eye-opener ten faveure van digitalisering en persoonlijk advies op afstand. Jarenlang hebben we er vooral over gepraat en nu zijn we in nog geen maand tijd massaal overgestapt. ‘After corona’ is digitalisering belangrijker dan ooit tevoren, daarvan ben ik rotsvast overtuigd. En dat gaat wat verder dan alleen advies via de webcam kunnen geven. Mocht u op dat gebied nog in beweging moeten komen, dan is dat nu wel het moment.

 

Ik hoop natuurlijk dat ik volstrekt ongelijk heb, dat we nog voor het einde van het jaar allemaal een vaccin in de bovenarm krijgen, dat de economie dan volgend jaar met 5 procent groeit en het woningmarktvertrouwen ongekend hoog blijft. Maar of dat realistisch is.

 

Matthijs Mons is Managing Director van Yellowtail-Conclusion, een fintech ondernemening die zich richt op digitale en datagedreven processen in de financiële sector

Word nu AM member

Column matthijs mons

11/12
Loading ...