Sponsored content

Vijf tips om extra goed op te letten bij de invoer van een hypotheekaanvraag.

Een soepel acceptatieproces? Zo pak je dat aan.

De hypotheekmarkt draait nog steeds op volle toeren. Dit betekent drukte voor woningeigenaren, kopers, verkopers, makelaars en financieel adviseurs. Maar ook voor de mensen achter de schermen. Goed ingerichte processen zijn onmisbaar om het acceptatieproces rondom een hypotheekaanvraag soepel te laten verlopen. Daarmee bespaart u tijd en zorgt u voor een goede klantbeleving.

Lees verder 

We kennen de tijd allemaal nog wel dat een koper oneindig veel papierwerk moest inleveren voor de hypotheekaanvraag. Dit was stressvol en niet erg klantvriendelijk. Dankzij digitale ontwikkelingen zoals brondataontsluiting is dit grotendeels voorbij. Martijn Couwenberg, marktmanager bij Centraal Beheer, vertelt hoe deze ontwikkelingen bijdragen aan een soepel acceptatieproces.

 

Tijdswinst dankzij slimme app

“Bij het aanvragen van de Leef Hypotheek kunnen klanten hun gegevens makkelijk, snel en veilig aanleveren via de Ockto-app. Denk hierbij aan looncijfers en gegevens uit de Basis Registratie Personen en BKR. Dit scheelt de aanvrager veel uitzoekwerk, geregel en dus tijd. Daarbij is ook de kans op foutieve informatie (vrijwel) uitgesloten. Centraal Beheer is een van de ‘early adaptors’ die gebruikmaakt van de mogelijkheden van Ockto. Ockto bespaart de klant én adviseur tijd en versnelt het acceptatieproces van onze Leef Hypotheek.”


Hybride model

Toch kan nog niet alle brondata volledig worden ontsloten. Martijn: “Hoewel de digitalisering al een heel eind op weg is, kan nog niet alles elektronisch worden ontsloten. Zo hebben we nog steeds een originele (wel digitaal aangeleverde) versie van de koopakte nodig. Voor het taxatierapport kennen we inmiddels een hybride model. Dit is een combinatie van een modelmatige computertaxatie en de kennis van een ervaren taxateur. Deze hybride vorm van Calcasa – binnenkort beschikbaar bij Centraal Beheer - scheelt de klant én jou als adviseur veel geld en tijd.”

‘Onze wens voor de toekomst is dat de klant helemaal geen stukken meer hoeft aan te leveren’

Op zoek naar online optimalisatie

“Om klanten en adviseurs in de toekomst nog meer gemak te bieden, zijn we voortdurend op zoek naar mogelijkheden en partners om zo veel mogelijk bronnen te kunnen ontsluiten en digitaliseren. Onze wens voor de toekomst is dat de klant helemaal geen stukken meer hoeft aan te leveren. En dat we direct na het advies van de hypotheekadviseur kunnen vertellen of wij de hypotheek verlenen. Dit scheelt de klant veel stress en onzekerheid. En daarmee bieden we toegevoegde waarde in de keten op het moment van de waarheid.”

 

Renteaanbod binnen een uur

Ook in drukke tijden is het dus belangrijk om het hoofd boven water te houden. En met de grote stroom aanvragen van afgelopen voorjaar was het makkelijk om kopje onder te gaan. Dankzij de slimme processen en het speciaal ingerichte team van Centraal Beheer acceptanten, bleef de dienstverlening sterk overeind. “Omdat het team dedicated voor ons werkt en zij volledige handelingsbevoegdheid hebben, gaat geen kostbare tijd verloren. Zo kunnen we binnen een uur een renteaanbod doen en weet de klant snel waar hij aan toe is.” En ook via onze volmachtpartijen hielden we de doorlooptijden binnen de afgesproken tijd.

 

Groene golf

Binnen een uur een renteaanbod ontvangen is dus mogelijk. Toch doorloopt slechts 20 tot 30 procent van de aanvragen bij Centraal Beheer de zogenaamde ‘groene golf’. “We spreken van een groene golf wanneer de aanvraag helemaal compleet en correct is ingevuld. De aanvraag gaat dan via het adviespakket en HDN in één keer door ons systeem. Deze toetst de aanvraag dan automatisch op onze acceptatiecriteria en doet meteen de BKR-toets. Hierdoor weet de adviseur én klant snel of de aanvraag geaccepteerd is.”

Vijf tips voor een soepel acceptatieproces

Financieel adviseurs weten als geen ander wat nodig is om een hypotheekaanvraag in te dienen. Toch sluipen er verrassend vaak foutjes of onvolledigheden in. Ook blij worden van de groene golf? Martijn deelt vijf tips om extra goed op te letten bij de invoer van een hypotheekaanvraag. Dit vergroot de kans op een snel renteaanbod:




1.    Check bij de klant goed of er BKR-noteringen zijn. Het komt regelmatig voor dat de gegevens niet kloppen. Bijvoorbeeld omdat klanten niet precies weten wat er wel en niet geregistreerd staat in BKR.


2.    Controleer of de gegevens in de aanvraag compleet en passend zijn. Twee aanvragers? Kijk dan of de burgerlijke staat van beide partijen dezelfde is.

3.    Kies de juiste rentevaste periode. Niet elke hypotheekaanbieder biedt alle rentevaste periodes aan die u in het systeem ziet. Controleer dit goed om vertraging te voorkomen.

4.    Let op het aflosvrije deel. Het aflosvrije deel van onze Leef Hypotheek mag niet groter zijn dan 50 procent.

5.    Zorg voor het juiste overbruggingsbedrag. Bereken goed of het bedrag van de overbruggingshypotheek niet te hoog is.


Dit artikel is gesponsord door Centraal Beheer.


Gezond binnenklimaat


Centraal Beheer

4/11
Loading ...