Sponsored content


Douwe van Zelm, Stip: ‘Wij worden elke week een betere versie van onszelf’

Lees verder 

Hij noemt zichzelf een geluksvogel omdat hij samen met zijn team een adviesbedrijf heeft opgezet waarmee zij een platform bieden aan andere hypotheekadviseurs. “Wij worden elke week een betere versie van onszelf en dat hebben wij hypotheekadviseurs die zich bij ons aansluiten ook te bieden”, zegt Douwe van Zelm (40), van beroep geluksvogel bij Stip. 

 

In zijn vrije tijd mag Van Zelm graag kitesurfen en dan niet een kort stukje voor de kust, maar gewoon een tocht van bijvoorbeeld Hoek van Holland naar Den Helder. Goede voorbereiding en conditie zijn daarbij belangrijk, maar ook een lange adem. Die voorbereiding en lange adem is ook iets wat hij in zijn werkende leven meeneemt. “Het gaat om de balans en de stip op de horizon.”

Al sinds 2007 is Van Zelm actief met het genereren van leads, eerst met starterslening.nl en nu met hypotheekberekenen.nl. “Hoe mooi is het dat we met deze initiatieven waarmee we leads genereren voor hypotheekadviseurs ook de financiële dienstverlening in de breedte kunnen verbeteren. Het kan namelijk efficiënter en meer gestructureerd, waardoor de adviseur zich meer kan focussen op het advies in plaats van de randzaken die ook goed uitgevoerd moeten worden”, meent Van Zelm.

 

Eigen hypotheekadviesbedrijf

Op 6 december 2020 startte Van Zelm een eigen hypotheekadviesbedrijf, naast zijn bedrijf als leadgenerator. Dat werd Stip. “Waar we tegenaan liepen als leadgenerator was de 80/20 regel. Ongeveer 80% van de leads kunnen we met 20% van onze energie 1-op-1 doorzetten naar hypotheekadviseurs. Het wegzetten van de andere 20% aan leads kost ons echter 80% van onze energie. Daar had ik vier man voor nodig om ervoor te zorgen dat elke lead ook daadwerkelijk ingevuld kon worden. Waarom dan die leads niet zelf opvolgen? Zogezegd, zo gedaan en zo is Stip ontstaan, puur vanwege het praktische probleem dat wij 80% van onze energie kwijt waren aan het wegzetten van 20% aan leads. Door die stap te zetten, hebben we rust gecreëerd binnen het bedrijf”, zegt Van Zelm.

Geen concurrent

Van Zelm krijgt nog weleens te horen dat hij nu een concurrent is voor andere hypotheekadviseurs. “Kennelijk wordt het door sommigen zo ervaren, maar dat zijn we dus niet. We volgen alleen die leads op die we niet via ons andere bedrijf kwijt kunnen bij de adviseurs. Sterker, die profiteren van onze ervaring. Doordat wij nu zelf die leads opvolgen, zien we nog beter waar we onze leadstraat kunnen optimaliseren en dus de adviseur nog verder kunnen ontzorgen.”

 

Klanten helpen van A tot Z

“Wij kunnen klanten van A tot Z helpen. Wij doen (voor nu) alles via videobellen en dat werkt uitstekend. Daar zijn we erg succesvol mee. Doordat we nu zelf die leads opvolgen met op dit moment 15 adviseurs, verbeteren we de leads, verbetert ons afsprakenbureau en de adviseurs kunnen bij ons in de keuken meekijken. Wij bouwen nu echt een zo mooi mogelijk voorbeeld adviesbedrijf waardoor de adviseur zijn klant optimaal kan helpen.”

‘Ik zoek adviseurs die niet lullen maar poetsen’


Stip_600

Douwe van Zelm: “Doordat wij nu zelf leads opvolgen, zien we nog beter waar we onze leadstraat kunnen optimaliseren en dus de adviseur nog verder kunnen ontzorgen.”

Keuze voor Stip

Van Zelm wil een groter aantal adviseurs aan zich binden en meent de middelen in handen te hebben om het voor adviseurs ook echt aantrekkelijk te maken. “Wij hebben de klant en kunnen dus makkelijk zijn agenda vullen. Daarnaast zijn we een nog jong bedrijf, waarbij we nog veel gaandeweg uitvinden en het dus nog zo kunnen inrichten dat iedereen er gelukkig van wordt. Wat helpt is dat wij van oorsprong een online internetmarketing bedrijf zijn. Meten is weten en dat is in ons geval ook echt zo. Wij hebben dat heel erg goed op orde en die discipline passen we ook toe bij Stip. Heel veel is bij ons geautomatiseerd, waardoor de kans op fouten heel klein is. Er zit weinig zand in de machine waardoor de adviseur zich optimaal kan focussen op de klant.”

 

Structuur en training

Stip neemt de adviseur veel uit handen. Alle benodigde documenten worden door het bedrijf verzameld. “Daarnaast helpen we ze bij het aanbrengen van structuur in hun werk en ook bij de gesprekken. As we speak ben ik bezig om een fulltime trainer in te huren die onze adviseurs gaat trainen, met als doel dat adviseurs een nog betere versie van zichzelf worden. Wij denken dat adviseurs nog veel meer uit hun adviesgesprekken kunnen halen en daardoor nog meer voor hun klant kunnen betekenen.”

 

Niet lullen maar poetsen

Stip wil graag groeien naar 30 tot 40 adviseurs die vol kiezen voor de samenwerking. “Ik zoek adviseurs die niet lullen maar poetsen. Die doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Communicatie onderling en met de klant is key. Samen wil ik de norm in de financiële dienstverlening naar een hoger plan tillen. Dat betekent liefde voor je vak.”

 

Dit artikel is gesponsord door Stip.

VCN


Stip

9/18
Loading ...