ADVERTORIAL

DAK INTRODUCEERT AUTOLEASE ALS VERDIENMODEL VOOR ONAFHANKELIJKE ADVISEUR

Van bezit naar gebruik: kansen autolease voor intermediair

Steeds meer kantoren krijgen royementen voor autoverzekeringen van klanten die overstappen op private lease. Tim Rijvers van DAK ziet in autolease een kans om het tij te keren. Het intermediair is immers bij uitstek de expert als het gaat om maandlastenadvisering. En dat is wat autolease is: zorgeloos rijden voor een vast maandbedrag.

Lees verder 

Foto rechter kolom

Tim Rijvers van DAK ziet in autolease een kans om het tij te keren.

In automotive lopen verschillende trends door elkaar heen. “Denk maar aan elektrificatie van wagenparken en de trend van bezit naar gebruik, waarin lease de grote aanjager is. Daarbij wordt de helft van de elektrische auto’s geleaset. Maar we zien ook dat, als gevolg van corona, juist nu weer meer mensen voor de auto kiezen, in plaats van het openbaar vervoer”, zegt Rijvers.

Aanschafkosten en de zorgen van het bezit van een auto vormen echter een drempel, waarvoor lease uitkomst biedt. Zelfs zakelijke mobiliteitsbudgetten leiden tot een groei in private lease: werknemers die binnen hun budget alsnog kiezen voor een auto. Daar springen steeds meer automerken en andere aanbieders met een leaseaanbod op in. 

 

'Alles wat je binnen een paar jaar kunt terugverdienen, moet je eigenlijk meteen doen'

 

Trend private lease onstuitbaar

Sinds 2014 groeit het wagenpark in private lease in een rechte lijn met bijna het dubbele. Rijvers licht dit in cijfers toe: “In 2014 ging het nog om ‘slechts’ 17.000 auto’s. In 2018 waren het er al 150.000. Tot en met juni dit jaar was 51% van het aantal nieuwe auto’s geleaset. Dat is dan inclusief zakelijke lease.” Er is een duidelijke transitie van bezit naar gebruik. “Overigens niet onder jongeren. Het zijn juist mensen van ouder dan 36 jaar die kiezen voor private lease.”

 

Steeds meer leden van DAK krijgen dan ook royementen van autoverzekeringen, omdat klanten overstappen op leaseauto’s. Dat is dan ook voor DAK de aanleiding geweest om na te denken over een alternatief dat past bij zijn leden. Het antwoord is DAK Autolease. https://dak.nl/adviseur/autolease “Zonder dat we zelf auto’s gaan verkopen. Wij willen sec op de maandlastenadvisering zitten. Dat is waar onze adviseurs dagelijks mee bezig zijn. De maandlastenadvisering is de trigger voor de adviseur en voor de klant.”

 

Gemak betekent loyaliteit

Rijvers vult aan: “Autolease past in de trend van ‘convenience’ en gemak leidt tot loyaliteit. De consument heeft voor een vast maandbedrag een auto, zonder de zorgen. Alleen de boetes en brandstof moet hij zelf betalen. Daarbij is de trend dat leasecontracten over steeds langere termijnen lopen en dat de leasebedragen stijgen. Meer dan 70% van de leasecontracten heeft een looptijd van 36 maanden en langer. Aangezien het intermediair gewend is klanten te adviseren over maandlasten, is de verschuiving van autoverzekeringen naar lease een logische stap.”

 

Hoe werkt het?

DAK heeft eerder dit jaar een webinar  georganiseerd. Dat webinar is nog steeds online beschikbaar. Kantoren – ook niet-leden – kunnen zich hiervoor registreren. Kantoren die het product willen aanbieden moeten lid zijn, respectievelijk eerst lid worden. Leden kunnen vervolgens de verplichte trainingen volgen, waarna zij toegang krijgen tot het DAK Autolease platform. Al bijna 300 kantoren hebben deze toegang en de eerste leaseauto’s rijden al rond.

 

Met de calculator van het platform kunnen adviseurs klanten inzicht geven in de werkelijke maandlasten van hun huidige auto. “Die zijn veel hoger, dan wat de meeste klanten denken. Afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud, enz. Alle aspecten worden meegenomen in de berekening. En wat blijkt: voor die maandlasten kunnen klanten een veel betere, nieuwe auto rijden.”

 

Waarom niet naar een dealer?

Bij een dealer krijgt de consument alleen het aanbod van dat merk. Rijvers zegt: “Het platform van DAK Autolease is opgezet in samenwerking met lease-expert Autoleaseman. Omdat zij met meerdere aanbieders werken, biedt het platform altijd de beste deal. Bovendien biedt het platform naast private lease ook oplossingen voor zakelijke lease, shortlease en financiële lease. Bij zakelijke lease kan er gekozen worden voor meerdere opties. Verzekering is zo’n optie, terwijl financiële lease altijd exclusief verzekering is. De adviseur kan dit dus nog extra aanbieden.”

 

Keurmerk private lease

De autoleasemarkt – en daarmee private lease – is zelfregulerend en de Wft is niet van toepassing. Om de consument zekerheid te bieden, heeft de markt het Keurmerk Private Lease in het leven geroepen. Dit is ook van toepassing op DAK Autolease. De voorwaarden van het keurmerk zijn opgesteld in samenwerking met de Consumentenbond. 

Voor kantoren is de omschakeling naar advisering over autolease eenvoudig: het gaat nog altijd om maandlastenadvisering en dat is waar adviseurs juist zo goed in zijn. Op de vraag hoe het verdienmodel voor de adviseur eruit ziet, antwoordt Rijvers: “Per segment in de private lease zijn er vaste vergoedingen vastgesteld voor de adviseur. Voor andere leasevormen geldt een vast percentage. De adviseur heeft dus direct inzicht in de eigen inkomsten uit dit product. De propositie is bovendien helder: autolease biedt gemak en aantoonbaar lagere maandlasten voor de klant. En uit de trendcijfers blijkt duidelijk de verschuiving naar langduriger contracten in steeds hogere segmenten. Wat maar bevestigt dat gemak leidt tot loyaliteit.”

 

Dit artikel is gesponsord door DAK. 

a.s.r.

DAK

5/16
Loading ...